Pembuatan Aplikasi Android Pengenalan Berbagai Macam Biji Kopi Khas Jawa Barat

Adli Jabbar, Muhammad (2022) Pembuatan Aplikasi Android Pengenalan Berbagai Macam Biji Kopi Khas Jawa Barat. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Pembuatan Aplikasi Android Pengenalan Berbagai Macam Biji Kopi Khas Jawa Barat] Text (Pembuatan Aplikasi Android Pengenalan Berbagai Macam Biji Kopi Khas Jawa Barat)
PRELIMINARY - Muhammad Adli Jabbar - 19012075.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (451kB)

Abstract

ABSTRAK
The increase in coffee consumption in Indonesia grew by 44% in a ten
year period (October 2008-September 2019). This is evidenced by the
proliferation of cafes or shops selling drinks from brewed coffee grounds
throughout the archipelago. However, public knowledge of Specialty
Coffee in Indonesia is still relatively small. Based on the results of data
collection conducted by the authors at the 3 Coffeeshops, the authors
obtained data that 63.8% of the customers of the Coffee Shop did not
know about specialty coffee drinks produced by typical West Java coffee
beans and only 36% of the customers of the Coffee Shop knew about it.
Regarding the interest of coffee shop customers, the authors found that
73.8% of coffee shop customers were interested in being educated about
the typical West Java coffee beans and using the audio-visual method. In
developing the application, the implementation method was carried out
through data collection techniques, namely interviews, surveys, and
observations. The purpose of making this final project is to produce an
application regarding the introduction and processing of coffee beans
typical of West Java. The results obtained from this study are to produce
applications that have been tested with very feasible results.
Keywords: Coffeeshop, Coffee Bean, West Java, Introduction,
Processing, Application

Meningkatnya konsumsi kopi di Indonesia tumbuh mencapai 44% dalam
periode sepuluh tahun (Oktober 2008-September 2019). Hal itu terbukti
dengan menjamurnya kafe atau kedai-kedai penjual minuman dari
seduhan bubuk kopi di seluruh nusantara. Namun pengetahuan
masyarakat terhadap Specialty Coffee di Indonesia masih terbilang
sedikit. Berdasarkan hasil pemungutan data yang dilakukan oleh penulis
di 3 Coffeeshop tersebut, penulis mendapatkan data bahwa 63,8%
pelanggan Kedai Kopi tersebut belum mengetahui minuman specialty
coffee yang dihasilkan oleh biji kopi khas Jawa barat dan hanya 36% dari
pelanggan Kedai Kopi tersebut yang mengetahuinya. Mengenai minat
dari pelanggan Kedai Kopi, penulis mendapatkan bahwa 73,8%
pelanggan kedai kopi tertarik untuk teredukasi mengenai biji kopi khas
Jawa Barat dan dengan metode audio visual. Dalam pengembangan
aplikasi dilakukan metode pelaksanaan melalui teknik pengumpulan data
yaitu wawancara, survei, dan observasi. Tujuan dari pembuatan tugas
akhir ini adalah menghasilkan aplikasi mengenai pengenalan dan
pengolahan biji kopi khas Jawa Barat. Hasil yang diperoleh dari
penelitian ini adalah menghasilkan aplikasi yang telah diuji dengan hasil
sangat layak.
Kata Kunci: Kedai Kopi, Biji Kopi, Jawa Barat, Pengenalan, Pengolahan, Aplikasi

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Hafid Setyo Hadi, MT. 2. Yudha Pradana, M.Pd
Uncontrolled Keywords: Kedai Kopi, Biji Kopi, Jawa Barat, Pengenalan, Pengolahan, Aplikasi
Subjects: A General Works > AS Academies and learned societies (General)
H Social Sciences > H Social Sciences (General)
L Education > L Education (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Muhammad Adli Jabbar
Date Deposited: 18 Oct 2022 07:38
Last Modified: 18 Oct 2022 07:38
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/2809

Actions (login required)

View Item
View Item