MEDIA PEMBELAJARAN AUGMENTED REALITY SIMULASI SIRKULASI PEREDARAN DARAH PADA JANTUNG SEKOLAH DASAR BERBASIS ANDROID

Ikromy, Azam (2022) MEDIA PEMBELAJARAN AUGMENTED REALITY SIMULASI SIRKULASI PEREDARAN DARAH PADA JANTUNG SEKOLAH DASAR BERBASIS ANDROID. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of MEDIA PEMBELAJARAN AUGMENTED REALITY SIMULASI SIRKULASI PEREDARAN DARAH PADA JANTUNG SEKOLAH DASAR BERBASIS ANDROID] Text (MEDIA PEMBELAJARAN AUGMENTED REALITY SIMULASI SIRKULASI PEREDARAN DARAH PADA JANTUNG SEKOLAH DASAR BERBASIS ANDROID)
Preliminary_19012026.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

The problems occur when carrying out the teaching and learning process at Al Fityah Elementary School, namely students find it difficult to understand some science materials quickly, especially on human blood circulation material. The learning media and does not utilize learning media with Augmented Reality multimedia technology. the author wants to help solve this by making Augmented Reality Learning Media. The writing method used by the author in making this final project is a descriptive qualitative method. The results of the calculation of the percentage of the application test are 91.26%, which means that the learning media application HEART is feasible to use on smartphones with the android operating system. The author has completed the design and manufacture of an Augmented Reality learning media application for Simulation of Circulatory Circulation in the Heart of an Android-Based Elementary School called HEART as a learning medium. This learning media application is feasible to be used as a learning medium. The usability of this application can be measured by usability test indicators including usefulness, easy of use, easy of learning and satisfaction.
Keywords: Learning Media, Augmented Reality, Blood Circulation, School

Terjadi kendala atau masalah ketika melangsungkan proses belajar mengajar di SD Al Fityah yaitu siswa sulit memahami beberapa materi IPA secara cepat, terutama pada materi peredaran darah manusia. Media pembelajaran yang digunakan oleh guru dan tidak memanfaatkan media pembelajaran dengan teknologi multimedia Augmented Reality. penulis ingin membantu menyelesaikan hal tersebut dengan membuat Media Pembelajaran Augmented Reality. Metode penulisan yang digunakan penulis dalam pembuatan tugas akhir ini adalah metode kualitatif yang bersifat deskriptif. Hasil hitung persentase uji aplikasi yaitu 91,26% yang berarti bahwa aplikasi media pembelajaran HEART sudah layak untuk digunakan di smartphone dengan system oprasi android.Penulis telah menyelesaikan perancangan dan pembuatan aplikasi media pembelajaran Augmented Reality Simulasi Sirkulasi Peredaran Darah Pada Jantung Sekolah Dasar Berbasis Android yang dinamakan HEART sebagai media pembelajaran aplikasi media pembelajaran ini sudah layak untuk digunakan sebagai media pembelajaran . Kegunaan Aplikasi ini dapat diukur dengan indikator usability test diantaranya usefulness, easy of use, easy of learning dan satisfaction.
Kata Kunci:Media Pembelajaran, Augmented Reality, Peredaran Darah, Sekolah Dasar

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Sari Setyaning Tyas, M. TI Dwi Mandasari Rahayu, S.P, MM
Uncontrolled Keywords: Media Pembelajaran, Augmented Reality, Peredaran Darah, Sekolah Dasar
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QM Human anatomy
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Azam Ikromy
Date Deposited: 18 Oct 2022 04:56
Last Modified: 18 Oct 2022 04:56
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/3142

Actions (login required)

View Item
View Item