Pengenalan Wayang Golek Menggunakan Animasi 2D

Dewi Sucipto, Shinta (2022) Pengenalan Wayang Golek Menggunakan Animasi 2D. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Pengenalan Wayang Golek Menggunakan Animasi 2D] Text (Pengenalan Wayang Golek Menggunakan Animasi 2D)
Shinta Dewi Sucipto - Preliminary- 18810142.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (2MB)

Abstract

Nowadays, wayang golek shows are rarely seen, so it is feared that children in the future will not be able to enjoy and understand the value of wayang golek culture. Like wayang kulit, wayang golek performances are set against the backdrop of the Ramayana and Mahabharata stories. Therefore, information media about wayang golek culture is needed which aims to preserve Indonesian culture and introduce culture to future generations. This introduction to wayang golek is built using the Research And Development (R&D) method and the planning uses 2D animation as a result of his work, which with this method can produce a product or work, and can test its effectiveness. The result is, through the design of 2D animation, it is hoped that children and the public are interested in getting to know wayang golek, getting to know the characters in wayang golek, knowing the benefits or uses of wayang golek in everyday life, and being able to understand the values ​​contained in wayang golek culture.

Keywords: Wayang Golek, Research and Development, Culture, Children, West Java, 2D Animation

Pertunjukan wayang golek saat ini sudah mulai jarang terlihat sehingga dikhawatirkan anak-anak dimasa yang akan datang tidak dapat menikmati serta memahami nilai dari kebudayaan wayang golek. Seperti wayang kulit, pementasan wayang golek berlatarkan belakang cerita Ramayana dan Mahabharata. Karena itu dibutuhkan media informasi tentang kebudayaan wayang golek yang bertujuan untuk melestarikan kebudayaan Indonesia dan mengenalkan budaya kepada generasi penerus. Pengenalan wayang golek ini dibangun dengan menggunakan metode Research And Development (R&D) serta perencanaannya menggunakan Animasi 2D sebagai hasil karyanya, dimana dengan metode tersebut dapat menghasilkan suatu produk atau karya, dan dapat menguji keefektifannya. Hasilnya adalah, melalui perancangan animasi 2D diharapkan anak-anak hingga masyarakat tertarik untuk mengenal wayang golek, mengenal tokoh-tokoh dalam wayang golek, mengetahui manfaat atau kegunaan wayang golek dalam kehidupan sehari-hari, serta dapat memahami nilai yang terkandung dalam kebudayaan wayang golek.

Kata Kunci: Wayang Golek, Research and Development, Kebudayaan, Anak-anak, Jawa Barat, Animasi 2D

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Sari Setyaning Tyas, M.Ti Jati Raharjo, M.Sn
Uncontrolled Keywords: Keywords: Wayang Golek, Research and Development, Culture, Children, West Java, 2D Animation Kata Kunci: Wayang Golek, Research and Development, Kebudayaan, Anak-anak, Jawa Barat, Animasi 2D
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Shinta Dewi Sucipto
Date Deposited: 24 Oct 2022 03:53
Last Modified: 24 Oct 2022 03:53
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/3455

Actions (login required)

View Item
View Item