LAPORAN TUGAS AKHIR PEMBUATAN “POP UP BOOK” DENGAN AUGMENTED REALITY MENGENAI HEWAN LAUT SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK USIA DINI

Tirza, Debora (2022) LAPORAN TUGAS AKHIR PEMBUATAN “POP UP BOOK” DENGAN AUGMENTED REALITY MENGENAI HEWAN LAUT SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK USIA DINI. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of LAPORAN TUGAS AKHIR PEMBUATAN “POP UP BOOK” DENGAN AUGMENTED REALITY MENGENAI HEWAN LAUT SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK USIA DINI] Text (LAPORAN TUGAS AKHIR PEMBUATAN “POP UP BOOK” DENGAN AUGMENTED REALITY MENGENAI HEWAN LAUT SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK ANAK USIA DINI)
Preliminary_19012036.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Early Childhood Education (PAUD) is a form of education that focuses on laying the foundation for physical growth and development, in accordance with the uniqueness and stages of development that early childhood goes through. Based on the results of observations at BKB-PAUD ANGGREK, the learning process carried out did not have any learning platform capable visualized 3 Dimension objects. In overcoming this problem, making an Augmented Reality Marine Biota application with the theme of introducing marine animals is one of the solutions for learning media for early childhood children. Descriptive quantitative is a method that have been used in this research by using data collection techniques in the form of interviews, observations and literature studies. In this study, it is hoped that there'll be an improvement towards cognitive aspects of early childhood also help children to increase their willingness and understanding of learning materials about animals in the marine ecosystem. In percentage, Biola Augmented Reality application have reached 94.89% which shows that it is very suitable to use for early childhood children.

Pada dasarnya, Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) merupakan bentuk penyelenggaraan pendidikan yang menitikberatkan pada peletakan dasar ke arah pertumbuhan dan perkembangan fisik, sesuai dengan keunikan dan tahap–tahap perkembangan yang dilalui oleh anak usia dini. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif yang bersifat deskriptif. Dengan menggunakan teknik pengambilan data berupa wawancara, observasi dan studi pustaka. Berdasarkan hasil observasi yang penulis lakukan di BKB-PAUD ANGGREK, proses pembelajaran yang dilakukan belum adanya media pembelajaran yang memvisualisasikan objek 3 Dimensi. Dalam mengatasi masalah tersebut pembuatan aplikasi Biota Laut Augmented Reality yang bertema pengenalan hewan laut merupakan salah satu solusi media pembelajaran bagi anak-anak usia dini. Pada persentase pengujian aplikasi Biola Augmented Reality sebesar 94,89% dinyatakan sangat layak digunakan bagi anak-anak usia dini.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Sari Setyaning Tyas, S.Kom, M.Ti. Dwi Mandasari Rahayu, S.P., M.M.
Uncontrolled Keywords: Keywords: Marine Ecosystem, Augmented Reality, Childhood Education, Learning platform Kata Kunci : Augmented Reality, Ekosistem Laut, Media Pembelajaran, Anak Usia Dini
Subjects: N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Debora Tirza
Date Deposited: 28 Sep 2022 07:58
Last Modified: 28 Sep 2022 07:58
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/2256

Actions (login required)

View Item
View Item