PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGENAL TUMBUHAN LANGKA BERBASIS AUGMENTED REALITY

EPRILLIANTY, CHIKA FICISHELLA (2022) PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGENAL TUMBUHAN LANGKA BERBASIS AUGMENTED REALITY. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGENAL TUMBUHAN LANGKA BERBASIS AUGMENTED REALITY] Text (PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MENGENAL TUMBUHAN LANGKA BERBASIS AUGMENTED REALITY)
Preliminary_19012031.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (960kB)

Abstract

The importance of knowledge about rare plants for children is as learning that aims to maintain and preserve rare plants so that they do not become extinct. Grade 6 students at SDN Lanbau 02 have difficulty studying rare plants due to limited learning media, relying only on books from the government and less use of technology. This study aims to create an application to recognize rare plants for grade 6 students at SDN Lanbau 02 using 3D augmented reality-based interactive media as a complement to learning media, and to build learning media that can support student learning, as well as help teachers create interesting teaching methods. and innovative at SDN Lanbau 02. In this study there are 3 steps of work carried out by the author, namely pre-production, production, and post- production. With a descriptive qualitative method with data collection techniques by observation, interviews, and literature study. So the results of the study indicate that the application made by the author has achieved the goal of helping teachers in providing learning materials and increasing students' understanding at school.

Pentingnya pengetahuan tentang tumbuhan langka bagi anak-anak adalah sebagai pembelajaran yang bertujuan untuk menjaga dan melestarikan tumbuhan langka agar tidak punah. Siswa - siswi kelas 6 di SDN Lanbau 02 mengalami kesulitan mempelajari tumbuhan langka karena keterbatasan media pembelajaran, hanya mengandalkan buku dari pemerintah dan kurang menggunakan teknologi. Penelitian ini bertujuan untuk membuat aplikasi mengenal tumbuhan langka kepada siswa - siswi kelas 6 di SDN Lanbau 02 menggunakan media interaktif berbasis augmented reality 3D sebagai pelengkap media pembelajaran, dan membangun media pembelajaran yang dapat mendukung proses belajar siswa, juga membantu guru menciptakan metode mengajar yang menarik dan inovatif di SDN Lanbau 02. Pada penelitian ini terdapat 3 langkah kerja yang dilakukan oleh penulis yaitu praproduksi, produksi, dan pasca produksi. Dengan metode kualitatif yang bersifat deskriptif dengan teknik pengumpulan data secara observasi, wawancara, dan studi pustaka. Sehingga Hasil penelitian menunjukkan bahwa aplikasi yang dibuat oleh penulis telah mencapai tujuan yaitu membantu guru dalam memberikan materi pembelajaran dan meningkatkan pemahaman siswa-siswi di sekolah.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Agung Budi Prasetyo, MT. Rudy Cahyadi, MT.
Uncontrolled Keywords: tumbuhan langka, media pembelajaran, augmented reality 3D
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Chika Ficishella Eprillianty
Date Deposited: 17 Oct 2022 02:51
Last Modified: 17 Oct 2022 02:51
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/2987

Actions (login required)

View Item
View Item