PERANCANGAN MOTION GRAPHIC SEBAGAI MEDIA EDUKASI ANAK TENTANG PENGENALAN PANCA INDRA

Rose Oktaviani, Dinda (2022) PERANCANGAN MOTION GRAPHIC SEBAGAI MEDIA EDUKASI ANAK TENTANG PENGENALAN PANCA INDRA. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN MOTION GRAPHIC SEBAGAI MEDIA EDUKASI ANAK TENTANG PANCA INDRA] Text (PERANCANGAN MOTION GRAPHIC SEBAGAI MEDIA EDUKASI ANAK TENTANG PANCA INDRA)
TA2022_B_06_DINDA ROSE OKTAVIANI_LAPORAN.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (550kB)

Abstract

Basically, a child's ability to recognize the five senses has been learned in everyday life when he was a child or before entering school. This proves that indirectly children use their five senses. In learning the ability to recognize the five senses, appropriate, efficient and attractive media are needed that help teachers deliver subject matter and help students understand the material. The learning process can be improved in various ways. One common way is to incorporate various technologies into the learning process. For example, learning is assisted by audio-visual media. One of them is Motion Graphic. Therefore, the author wants to design a Motion Graphic as a medium to explain about the five senses. Motion Graphic was chosen because of its continuity with the topics raised in this Final Project. The continuity in question is, Motion Graphics tend to be easy to see and easy to accept. Through this Final Project, the author will design a media in the form of Motion Graphics to assist Kindergarten/Paud students in carrying out learning activities so that students are more interested and easy to understand the introduction of the five senses and their functions.
Keywords: Five senses, educational media, Motion Graphic.
vi
Pada dasarnya kemampuan seorang anak mengenal panca indera sudah pelajari di dalam kehidupan sehari ketika masih kecil atau sebelum memasuki masa sekolah. Ini membuktikan bahwa secara tidak langsung anak-anak menggunakan panca indranya. Dalam mempelajari kemampuan mengenal panca indra dibutuhkan media yang tepat, efisien dan menarik yang membantu pengajar menyampaikan materi pelajaran dan membantu siswa memahami materi tersebut. Proses pembelajaran bisa ditingkatkan dengan berbagai cara. Salah satu cara yang umum dilakukan adalah memasukan berbagai teknologi ke dalam proses pembelajaran. Misalnya pembelajaran yang dibantu dengan media audio visual Salah satunya adalah Motion Graphic. Oleh karena itu, penulis ingin merancang Motion Graphic sebagai Media untuk menjelaskan Tentang panca indra. Motion Graphic dipilih karena kesinambungan dengan topik yang diangkat pada Tugas Akhir ini. Kesinambungan yang dimaksud ialah, MotionGraphic cenderung dapat mudah dilihat dan diterima dengan mudah. Lewat Tugas Akhir ini, penulis akan merancang media berupa Motion Graphic untuk Membantu siswa TK/Paud dalam melakukan kegiatan belajar agar siswa tersebut lebih tertarik dan mudah memahami pengenalan Panca indera beserta fungsinya.
Kata Kunci: Panca Indra, Media Edukasi, Motion Graphic.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Dr. Benget Simamora, M.M. 2. R. Sulistiyo Wibowo, S.Sn., M.Sn
Uncontrolled Keywords: Panca Indra, Media Edukasi, Motion Graphic.
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Desain Grafis
Depositing User: Dinda Rose Oktaviani
Date Deposited: 24 Oct 2022 09:53
Last Modified: 24 Oct 2022 09:53
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/3520

Actions (login required)

View Item
View Item