Penggunaan Finite State Machine dalam Perancangan Game “MyPolimedia” Sebagai Pengatur Behaviour NPC

Fairuz, Muhammad Haekal (2023) Penggunaan Finite State Machine dalam Perancangan Game “MyPolimedia” Sebagai Pengatur Behaviour NPC. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Penggunaan Finite State Machine dalam Perancangan Game “MyPolimedia” Sebagai Pengatur Behaviour NPC] Text (Penggunaan Finite State Machine dalam Perancangan Game “MyPolimedia” Sebagai Pengatur Behaviour NPC)
Preliminary_19021037.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (857kB)

Abstract

"MyPolimedia" is a 2D platform and puzzle adventure game that introduces the campus environment of the State Polytechnic of Creative Media. Unity Engine was used as a game engine and editor for the development of "MyPolimedia". The main focus in making this game is the design of Finite State Machine (FSM) to regulate the behavior of non-playable characters (NPCs) to make it look more lively and responsive, because NPCs that seem less alive will lower the atmosphere in the game. Finite State Machine is one of the control system design methodologies that describes the behavior or principles of the system using three things, namely state, event and action. On the design of FSM in this game, NPCs have several states such as idle, dialogue, chasing, and patrolling. By implementing FSM, NPCs in the game will exhibit more realistic and dynamic behavior, improving the player's gaming experience. The results of the tests conducted showed that the implementation of FSM in the design of this game succeeded in creating NPCs that can respond to interactions with players so as to make NPCs seem more alive, and from 11 respondents, 80% gave a positive response regarding NPC behavior. This provides a more immersive and engaging gaming experience, as players can interact with NPCs that appear more lifelike and responsive to their actions.

"MyPolimedia" adalah game adventure platform dan puzzle 2D yang mengenalkan lingkungan kampus Politeknik Negeri Media Kreatif. Unity Engine digunakan sebagai mesin dan editor game untuk pengembangan "MyPolimedia". Fokus utama dalam pembuatan game ini adalah perancangan Finite State Machine (FSM) untuk mengatur perilaku non-playable character (NPC) agar terlihat lebih hidup dan responsif, karena NPC yang terkesan kurang hidup akan menurunkan suasana dalam game. Finite State Machine merupakan salah satu metodologi perancangan sistem kontrol yang menggambarkan tingkah laku atau prinsip sistem dengan menggunakan tiga hal yaitu state (keadaan), event (kejadian) dan action (aksi). Pada perancangan FSM dalam game ini, NPC memiliki beberapa state seperti idle, berdialog, mengejar, dan patrol. Dengan menerapkan FSM, NPC dalam game akan menunjukkan perilaku yang lebih realistis dan dinamis, meningkatkan pengalaman bermain pemain. Hasil dari pengujian yang dilakukan menunjukkan bahwa implementasi FSM dalam perancangan game ini berhasil menciptakan NPC yang dapat merespons interaksi dengan pemain sehingga membuat NPC terkesan lebih hidup, serta dari 11 orang responden, 80% memberikan respon yang positif terkait perilaku NPC. Hal ini memberikan pengalaman bermain yang lebih mendalam dan menarik, karena pemain dapat berinteraksi dengan NPC yang tampak lebih hidup dan responsif terhadap tindakan mereka.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Rudy Cahyadi, S.Si., MT, Andrian, S.Kom, M.Kom
Uncontrolled Keywords: Game 2D, Adventure, Puzzle, Finite State Machine, Politeknik Negeri Media Kreatif
Subjects: N Fine Arts > NX Arts in general
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Muhammad Haekal Fairuz
Date Deposited: 04 Aug 2023 04:04
Last Modified: 04 Aug 2023 04:04
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/4299

Actions (login required)

View Item
View Item