Pemrograman Permainan Kuis Edukasi Seni Budaya 2D Dengan Ensiklopedia Berbasis Augmented Reality Untuk Kelas 4 Sekolah Dasar

Wahid, Muhtarom (2023) Pemrograman Permainan Kuis Edukasi Seni Budaya 2D Dengan Ensiklopedia Berbasis Augmented Reality Untuk Kelas 4 Sekolah Dasar. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Pemrograman Permainan Kuis Edukasi Seni Budaya 2D Dengan Ensiklopedia Berbasis Augmented Reality Untuk Kelas 4 Sekolah Dasar] Text (Pemrograman Permainan Kuis Edukasi Seni Budaya 2D Dengan Ensiklopedia Berbasis Augmented Reality Untuk Kelas 4 Sekolah Dasar)
Preliminary_19021042.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (496kB)

Abstract

ABSTRAK
The culture of the Indonesian nation has lost its place in this country, and foreign cultures are increasingly taking over. Today's children's interest in authentic Indonesian culture is diminishing all around us. Children must receive special treatment, so that the identity of the Indonesian nation is not too left behind and not forgotten. Teachers really need learning media to help convey material. Learning media is a tool or intermediary where someone who is the sender of the message will communicate with other people who are the recipients of the message. The Game Development Life Cycle (GDLC) method is a method adapted from the Software Development Life Cycle (SDLC) and focuses on developing a game from start to finish. (Roedavan et al., 2021). Based on the test results of the TEDI Arts and Culture game to 23 respondents, it can be concluded that the TEDI Arts and Culture game is worthy of being a game for learning media for 4th grade elementary school children.
Keywords: Augmented Reality, TEDI, Unity, Educational, Quiz, Art & Culture

Budaya bangsa Indonesia sudah kehilangan tempatnya di negeri ini, dan budaya asing semakin menguasai. Minat anak-anak saat ini terhadap budaya asli Indonesia semakin berkurang di sekitar kita. Anak-anak harus mendapatkan perlakuan khusus, agar jati diri bangsa Indonesia tidak terlalu tertinggal dan tidak terlupakan. Guru sangat membutuhkan media pembelajaran untuk membantu menyampaikan materi. Media pembelajaran adalah alat atau perantara dimana seseorang yang merupakan pengirim pesan akan berkomunikasi dengan orang lain yang menjadi penerima pesan. Metode Game Development Life Cycle (GDLC) adalah sebuah metode yang diadaptasi dari Software Development Life Cycle (SDLC) dan fokus untuk mengembangkan sebuah permainan dari awal hingga akhir. (Roedavan et al., 2021). Berdasarkan hasil pengujian dari game TEDI Seni Budaya kepada 23 responden, dapat disimpulkan bahwa game TEDI Seni Budaya layak menjadi game untuk media pembelajaran pada anak kelas 4 Sekolah Dasar.
Kata Kunci: Augmented Reality, TEDI, Unity, Game Edukasi, Kuis, Seni Budaya

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Hafid Setyo Hadi, M.T 2. Dwi Mandasari Rahayu, S.P,M.M
Uncontrolled Keywords: Augmented Reality, TEDI, Unity, Game Edukasi, Kuis, Seni Budaya
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Muhtarom Wahid
Date Deposited: 04 Aug 2023 04:15
Last Modified: 04 Aug 2023 04:15
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/4306

Actions (login required)

View Item
View Item