PENULISAN NASKAH BUKU ANAK YANG MENJUNJUNG NILAI KEBHINNEKAAN “BHINNEKA-KU”

Puspasari, Lista (2023) PENULISAN NASKAH BUKU ANAK YANG MENJUNJUNG NILAI KEBHINNEKAAN “BHINNEKA-KU”. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PENULISAN NASKAH BUKU ANAK YANG MENJUNJUNG NILAI KEBHINNEKAAN “BHINNEKA-KU”] Text (PENULISAN NASKAH BUKU ANAK YANG MENJUNJUNG NILAI KEBHINNEKAAN “BHINNEKA-KU”)
Repository_Lista.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

"Bhinneka-ku" is a children's book script with the theme of differences in friendship. The purpose of writing this final project is to produce a work in the form of a collection of children's book stories. The writing of the script refers to Leo's (2017) theory of the writing process and Nurgiantoro (2016) for the important elements in children's books. This final project only uses literature study data collection techniques. In this final project report, the author explains the process of writing the script from planning the writing which consists of determining the theme and topic, collecting materials, and creating a writing outline. Then, writing a draft, and finally revising the draft which consists of rereading the script, revising the script until making improvements. In addition, the author explains the important elements that exist in children's books in the work of the children's book "Bhinneka-ku". The whole story of the children's story book "Bhinneka-ku" uses narrative writing. The result of the writing is a children's book "Bhinneka-ku" with a total of 52 pages and the target audience is children aged 7 to 9 years.

Keywords: Creative writing, Children's story collection, Friendship in diversity, Knowledge, Bhinneka.

“Bhinneka-ku” adalah naskah buku anak dengan tema perbedaan dalam pertemanan. Tujuan penulisan tugas akhir ini adalah untuk menghasilkan karya dalam bentuk kumpulan cerita buku anak. Penulisan naskah merujuk teori Leo (2017) tentang proses penulisan dan Nurgiantoro (2016) untuk unsur penting yang ada dalam buku anak. Tugas akhir ini hanya menggunakan teknik pengumpulan data studi pustaka. Dalam laporan tugas akhir ini, penulis menjelaskan proses penulisan naskah dari mulai merencanakan tulisan yang terdiri dari menentukan tema dan topik, mengumpulkan bahan, dan membuat kerangka tulisan. Kemudian, menulis draf, dan yang terakhir merevisi draf yang terdiri dari membaca ulang naskah, memperbaiki naskah hingga melakukan perbaikan. Selain itu, penulis menjelaskan mengenai unsur penting yang ada dalam buku anak pada karya buku anak “Bhinneka-ku”. Seluruh cerita dari buku cerita anak “Bhinneka-ku” ini menggunakan karangan narasi. Dari hasil penulisan tersebut didapati karya buku anak “Bhinneka-ku” dengan jumlah 52 halaman dan target pembacanya anak-anak usia 7 sampai 9 tahun.

Kata Kunci: Penulisan kreatif, Kumpulan cerita anak, Pertemanan dalam perbedaan, Pengetahuan, Bhinneka.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Diah Amelia, S.Hum., M.Si. 2. Nurul Akmalia, S.I.Kom., M.Med.Kom.
Uncontrolled Keywords: Keywords: Creative writing, Children's story collection, Friendship in diversity, Knowledge, Bhinneka. Kata Kunci: Penulisan kreatif, Kumpulan cerita anak, Pertemanan dalam perbedaan, Pengetahuan, Bhinneka.
Subjects: L Education > L Education (General)
P Language and Literature > PZ Childrens literature
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Penerbitan > Prodi Penerbitan
Depositing User: Lista Puspasari
Date Deposited: 15 Aug 2023 08:35
Last Modified: 15 Aug 2023 08:35
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/5055

Actions (login required)

View Item
View Item