LAPORAN TUGAS AKHIR PERANCANGAN MOTION GRAPHIC DAMPAK PENGGUNAAN GAWAI PADA ANAK USIA DINI

Muammar Kadafi, Muammar (2023) LAPORAN TUGAS AKHIR PERANCANGAN MOTION GRAPHIC DAMPAK PENGGUNAAN GAWAI PADA ANAK USIA DINI. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Judul] Text (Judul)
Preleminary_20100087.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (880kB)

Abstract

The use of gadgets has become commonplace in today's modern era. Many adults and children use gadgets because of their sophistication and attractive features. There are many benefits that can be obtained from gadgets, but excessive use of gadgets without control can have a negative impact on users, especially parents who give gadgets to their children without providing supervision. Parents are the closest people to children who can have full control over the use of devices on children, ensuring which content can be viewed and is appropriate for the child's age. However, there are still many parents who easily give gadgets to children so that children are calm and do not interfere with their work. Excessive use of devices can have a negative impact on children's emotional growth and development. The purpose of this design is to provide education in the form of motion graphics about the impact of using gadgets in early childhood. This writing uses the results of a KPAI database survey, observation and literature study. In making this thesis the author went through several series of stages starting from pre-production, production, and post-production

Keywords: the impact of gadgets, parents, early childhood, motion graphics

Penggunaan gawai sudah menjadi hal yang biasa digunakan di era modern saat ini. Banyak orang dewasa dan anak-anak yang menggunakan gawai karena kecanggihan dan fitur yang menarik. Banyak manfaat yang bisa di dapat dari gawai, tetapi jika penggunaan gawai berlebihan tanpa adanya kontrol bisa memberikan dampak buruk terhadap penggunanya, terutama pada orang tua yang memberikan gawai kepada anaknya tanpa memberikan pengawasan. Orang tua merupakan orang terdekat anak yang dapat memegang kendali penuh terhadap penggunaan gawai pada anak, memastikan konten mana saja yang boleh dilihat dan sesuai dengan usia anak. Akan tetapi masih banyak orang tua yang dengan mudahnya memberikan gawai pada anak supaya anak tenang dan tidak mengganggu pekerjaannya. Penggunaan gawai yang berlebihan bisa memberikan dampak buruk bagi pertumbuhan dan perkembangan emosional anak. Tujuan dari perancangan ini untuk memberikan edukasi dalam bentuk motion graphic tentang dampak penggunaan gawai pada anak usia dini. Penulisan ini menggunakan hasil survey bankdata KPAI, observasi dan studi pustaka. Dalam pembuatan karya tugas akhir ini penulis melalui beberapa serangkaian tahapan dimulai dari praproduksi, produksi, dan pasca produksi.

Kata Kunci : dampak gawai , orang tua, anak usia dini, motion graphic

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Drs.Hari Purnomo, M.Sn. 2. Anggun Gunawan, S.Fil.,M.A.
Uncontrolled Keywords: dampak gawai , orang tua, anak usia dini, motion graphic
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Desain Grafis
Depositing User: Muammar Kadafi
Date Deposited: 16 Aug 2023 01:57
Last Modified: 16 Aug 2023 01:57
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/5085

Actions (login required)

View Item
View Item