OPTIMASI PEMBUATAN COPYWRITING DAN DESAIN LAYOUT BUKU THE MEMORABLE BALI DI DOLANESIA

Nurmeilia, Anissa (2023) OPTIMASI PEMBUATAN COPYWRITING DAN DESAIN LAYOUT BUKU THE MEMORABLE BALI DI DOLANESIA. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Judul] Text (Judul)
PRELIMINARY_20330026.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (575kB)

Abstract

The rapid development of technology has made many people switch to using digital media in their daily lives, including doing business. However, this is a challenge for Dolanesia to continue using print media, namely books. Because in the previous production of The 10 New Bali book, Dolanesia did not apply copywriting and layout elements, and there needed to be more information presented, making Dolanesia need to optimize bookmaking in the next project. The project owned by Dolanesia is the making of The Memorable Bali book by applying copywriting and layout elements. This writing aims to describe the process of making copywriting and layout design for The Memorable Bali in Dolanesia. The theory includes copywriting elements, layout elements, AIDA models, and STP. The data collection methods were interviews, observation, literature study, and online data tracking. The author's role as a content writer in this project begins with briefings, brainstorming, research, copywriting, making layout designs, reviewing, revising, and uploading to Dropbox. Using several theories and data collection methods in producing The Memorable Bali book, the author created copywriting and layout designs that were more optimal than previous book productions. Because to present travel information in book media, copywriting and layout design are essential to attract readers' attention.

Keywords : copywriting, layout design, The Memorable Bali, Dolanesia

Pesatnya perkembangan teknologi membuat banyak masyarakat beralih menggunakan media digital dalam kesehariannya, salah satunya berbisnis. Namun hal tersebut menjadi tantangan bagi Dolanesia untuk tetap menggunakan media cetak yaitu buku. Karena pada produksi buku The 10 New Bali sebelumnya, Dolanesia tidak menerapkan unsur copywriting dan elemen layout serta masih sedikitnya informasi yang disajikan membuat Dolanesia perlu mengoptimalkan pembuatan buku di project selanjutnya. Project yang dimiliki Dolanesia adalah pembuatan buku The Memorable Bali dengan menerapkan unsur copywriting dan elemen layout. Tujuan penulisan ini adalah untuk memaparkan proses pembuatan copywriting dan desain layout buku The Memorable Bali di Dolanesia. Teori yang digunakan meliputi unsur copywriting, elemen layout, model AIDA, dan STP. Metode pengumpulan data yang digunakan yaitu wawancara, observasi, studi pustaka, dan penelusuran data online. Adapun peran penulis sebagai content writer dalam project ini dimulai dengan briefing, brainstorming, research, pembuatan copywriting, pembuatan desain layout, review, revisi, hingga upload ke dropbox. Dengan menggunakan beberapa teori dan metode pengumpulan data pada pembuatan buku The Memorable Bali, penulis menghasilkan pembuatan copywriting dan desain layout yang lebih optimal dari produksi buku sebelumnya. Karena untuk menyajikan informasi wisata pada media buku, copywriting dan desain layout menjadi hal penting untuk menarik perhatian pembaca.

Kata Kunci : copywriting, tata letak buku, The Memorable Bali, Dolanesia

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Dosen Pembimbing 1 : Zaenab, S.S., M.Si Dosen Pembimbing 2 : Martin Lukas
Uncontrolled Keywords: Keywords : copywriting, layout design, The Memorable Bali, Dolanesia Kata Kunci : copywriting, tata letak buku, The Memorable Bali, Dolanesia
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Penerbitan > Prodi Periklanan
Depositing User: Anissa Nurmeilia
Date Deposited: 16 Aug 2023 04:19
Last Modified: 16 Aug 2023 04:19
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/5174

Actions (login required)

View Item
View Item