PERANCANGAN BUKU ILUSTRASI PERIBAHASA INDONESIA SEBAGAI MEDIA EDUKASI UNTUK ANAK USIA 6-12 TAHUN

Khaliv, Othman (2023) PERANCANGAN BUKU ILUSTRASI PERIBAHASA INDONESIA SEBAGAI MEDIA EDUKASI UNTUK ANAK USIA 6-12 TAHUN. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN BUKU ILUSTRASI PERIBAHASA INDONESIA SEBAGAI MEDIA EDUKASI UNTUK ANAK USIA 6-12 TAHUN] Text (PERANCANGAN BUKU ILUSTRASI PERIBAHASA INDONESIA SEBAGAI MEDIA EDUKASI UNTUK ANAK USIA 6-12 TAHUN)
Preliminary_20100125.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Proverbs are an important part of Indonesian culture and traditions. Proverbs are classified as one of the learning components that are not popular compared to other learning. Due to the lack of interest in learning it caused by, most of the language used is difficult to interpret, because it is not familiar to the layman's ear. The difficulty of a person, especially children in learning and understanding and taking moral values from a proverb, makes it easier to forget it, so that the meaning contained cannot be understood. The purpose of this design is to be able to help teachers and parents in educating their students to understand and remember existing proverbs, and to increase children's creativity and imagination through illustrated books. These problems will be studied with data collection techniques through literature studies, questionnaire, and interviews. The result obtained is a work in the form of an illustrated book which is expected to help the child's learning process in understanding Indonesian proverbs to make it more interesting.

Peribahasa merupakan salah satu bagian penting dari kebudayaan dan tradisi Indonesia. Peribahasa tergolong dalam salah satu komponen pembelajaran yang tidak populer dibandingkan pembelajaran lainnya. Dikarenakan kurangnya minat untuk mempelajarinya yang disebabkan oleh, sebagian besar bahasa yang digunakan sulit untuk ditafsirkan, karena tidak akrab di telinga orang awam. Kesulitan seseorang, terutama anak-anak dalam mempelajari dan memahami serta mengambil nilai moral dari sebuah peribahasa, membuatnya lebih mudah untuk melupakannya, sehingga makna yang terkandung tidak dapat dipahami. Tujuan perancangan ini agar dapat membantu guru maupun orang tua dalam mengedukasi anak didiknya dalam memahami dan mengingat peribahasa-peribahasa yang ada, serta dapat meningkatkan kreativitas dan imajinasi anak-anak melalui buku ilustrasi. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui studi pustaka, kuesioner, serta wawancara. Hasil yang diperoleh adalah sebuah karya berupa buku ilustrasi yang diharapkan dapat membantu proses pembelajaran anak dalam memahami peribahasa Indonesia agar lebih menarik.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Dr. Eko Djuniarto, S.E., M.Psi. 2. R. Sulistiyo Wibowo, S.Sn., M.Sn.
Uncontrolled Keywords: perancangan buku ilustrasi, peribahasa indonesia, media edukasi, anak, usia 6-12 tahun.
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
P Language and Literature > PZ Childrens literature
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Desain Grafis
Depositing User: Othman Khaliv
Date Deposited: 22 Aug 2023 07:18
Last Modified: 22 Aug 2023 07:18
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/5651

Actions (login required)

View Item
View Item