PEMBUATAN VIDEO INTERAKTIF SEBAGAI MEDIA MENGENAL HEWAN LANGKA DI INDONESIA UNTUK SEKOLAH DASAR

Muhammad Fayyadh, Daffa (2023) PEMBUATAN VIDEO INTERAKTIF SEBAGAI MEDIA MENGENAL HEWAN LANGKA DI INDONESIA UNTUK SEKOLAH DASAR. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Jakarta.

[thumbnail of PEMBUATAN VIDEO INTERAKTIF SEBAGAI MEDIA MENGENAL HEWAN LANGKA DI INDONESIA UNTUK SEKOLAH DASAR] Text (PEMBUATAN VIDEO INTERAKTIF SEBAGAI MEDIA MENGENAL HEWAN LANGKA DI INDONESIA UNTUK SEKOLAH DASAR)
TA Daffa M Fayyadh.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (733kB)

Abstract

Rare animals are animals that are difficult to find because their species are few or endangered. The introduction of endangered animals to students is very important because this is to build a mind for students to understand which animals must be protected in order to help protect and preserve them. In the teaching method in elementary schools, they still use books. Through interactive videos to assist teachers in creating an interactive, interesting and also creative learning atmosphere and for students to be able to learn in a fun way without compromising the essence of the material presented. The interactive video development methods include observation and interviews, video design, implementation and testing. This research produced an educational introductory media namely Getting to Know Endangered Animals with Ghibli. From the results of the trial questionnaire which had been filled in by 16 elementary school students, it was obtained with a score of 706 points out of a maximum value of 800 points, a score of 88.25 was obtained. The conclusion of this research is that the interactive video Getting to Know Endangered Animals with Ghibli is very suitable for publication.

Keywords: Knowing Indonesian Endangered Animals, Interactive Video, Elementary School.

Hewan langka adalah hewan yang sulit dicari karena spesiesnya yang sedikit atau terancam punah. Pengenalan hewan langka kepada siswa sangat penting karena ini untuk membangun sebuah pikiran untuk para siswa supaya mengerti mana hewan yang harus dilindungi supaya ikut menjaga dan melestarikannya. Dalam metode Pengajaran di sekolah dasar, masih menggunakan buku. Melalui video interaktif untuk membantu guru dalam menciptakan suasana belajar yang interaktif, menarik dan juga kreatif dan untuk siswa agar dapat belajar secara menyenangkan tanpa mengurangi esensi materi yang disampaikan. Adapun metode pengembangan video interaktif meliputi observasi dan wawancara, perancangan video, implementasi dan pengujian. Penelitian ini menghasilkan media pengenalan edukatif yaitu Mengenal Hewan Langka Bersama Ghibli. Dari hasil uji coba kuesioner yang telah diisi oleh 16 siswa siswi Sekolah Dasar didapatkan dengan skor sebanyak 706 poin dari nilai maksimal 800 poin, maka didapatkan angka 88,25%. Kesimpulan dari penelitian ini yaitu video interaktif Mengenal Hewan Langka Bersama Ghibli sudah sangat layak untuk dipublikasikan.

Kata Kunci: Mengenal Hewan Langka Indonesia, Video interaktif, Sekolah Dasar.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Pembimbing I: Rudy Cahyadi, MT ; Pembimbing II: Jati Raharjo, S.Sn,M.Sn.
Uncontrolled Keywords: Keywords: Knowing Indonesian Endangered Animals, Interactive Video, Elementary School. Kata Kunci: Mengenal Hewan Langka Indonesia, Video interaktif, Sekolah Dasar.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Daffa Muhammad Fayyadh
Date Deposited: 01 Sep 2023 04:49
Last Modified: 01 Sep 2023 04:49
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/6267

Actions (login required)

View Item
View Item