Pengembangan Game 3D Horor Berbasis Desktop Untuk Melestarikan Kebudayaan Jawa Tengah “MULIH” (3D Artist)

Aafiyah, Nadhifah (2023) Pengembangan Game 3D Horor Berbasis Desktop Untuk Melestarikan Kebudayaan Jawa Tengah “MULIH” (3D Artist). Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of Pengembangan Game 3D Horor Berbasis Desktop Untuk Melestarikan Kebudayaan Jawa Tengah “MULIH” (3D Artist)] Text (Pengembangan Game 3D Horor Berbasis Desktop Untuk Melestarikan Kebudayaan Jawa Tengah “MULIH” (3D Artist))
Premilinary_19021043.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Horror games are becoming increasingly popular, and the demand for deeper and scarier gaming experiences continues to rise. 3D visuals have become an essential aspect in achieving this. These visuals include character models, environments, architecture, and interactive objects for players. However, the complex and time-consuming process of creating 3D models can be a challenge for game developers. In the creation of the 3D game model "MULIH," the low poly modeling method is utilized, which involves creating 3D models with fewer polygons than realistic models. The development of this game follows the Game Development Life Cycle (GDLC) method. The process of creating assets for the 3D game "MULIH" includes 3D modeling and textures created using Blender 3D software. Textures are created using UV unwrapping, bitmap texturing, and procedural texturing methods to provide a realistic impression on the 3D models. For rigging and animation, the author utilizes the open-source website Mixamo.
Keywords: game, horror, 3D model

Game horor semakin populer dan permintaan untuk pengalaman bermain yang lebih mendalam dan menakutkan terus meningkat. Visual 3D menjadi salah satu aspek penting dalam mencapai hal ini. Visual tersebut meliputi model karakter, environment, arsitektur, dan objek yang dapat di interaksi oleh pemain. Namun, proses pembuatan 3D model yang kompleks dan memakan waktu dapat menjadi tantangan bagi pengembang game. Dalam pembuatan model 3D game “MULIH” memanfaatkan metode low poly modeling yaitu pendekatan dalam pembuatan model 3D dengan jumlah poligon yang lebih sedikit daripada model realistis. Pengembangan game ini menggunakan metode Game Development Life Cycle (GDLC). Proses pembuatan aset 3D game “MULIH” meliputi pemodelan 3D, tekstur yang dibuat menggunakan aplikasi Blender 3D. Tekstur yang dibuat menggunakan metode UV unwraping, bitmap texturing dan procedural texturing untuk memberikan kesan realistis pada model 3D. Untuk rigging dan animasi penulis memanfaatkan website open source Mixamo .
Kata kunci : game, horor, 3D model

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Dipl.-ing Deddy Stevano H. T, M.Si(Han) 2. Yohan Pribadi, S.Kom., M. T.
Uncontrolled Keywords: game, horor, 3D model
Subjects: N Fine Arts > NX Arts in general
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Nadhifah Aafiyah
Date Deposited: 05 Sep 2023 06:41
Last Modified: 05 Sep 2023 06:41
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/6455

Actions (login required)

View Item
View Item