Perancangan Aplikasi Virtual Reality "VRPlanetary" Sebagai Media Edukasi Tata Surya

Dhiya Althaf, Ubadah (2024) Perancangan Aplikasi Virtual Reality "VRPlanetary" Sebagai Media Edukasi Tata Surya. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Perancangan Aplikasi Virtual Reality "VRPlanetary" Sebagai Media Edukasi Tata Surya] Text (Perancangan Aplikasi Virtual Reality "VRPlanetary" Sebagai Media Edukasi Tata Surya)
Preliminary_20240043.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (626kB)

Abstract

Virtual Reality (VR) has rapidly evolved and is being applied across various fields, including education, to provide immersive and interactive experiences. The use of VR
in learning, such as in studying biology, training children with autism spectrum disorders, and improving speech skills for individuals with anxiety, demonstrates the significant potential of this technology. In the context of solar system exploration, VR allows users to navigate planets and natural satellites from a 360-degree perspective, overcoming the limitations of conventional explanations. This research develops the VRPlanetary application, sourced from NASA, which offers detailed 3D visualizations and a novel learning experience. Testing results indicate that the application is
effective as a learning medium, achieving an average score of 4.74 on the Likert scale, affirming VR's ability to enhance students' understanding of complex scientific concepts.
Keywords: Virtual Reality, Educational Media, Waterfall, Oculus, Solar System

Virtual Reality (VR) telah berkembang pesat dan diterapkan dalam berbagai bidang, termasuk pendidikan, untuk memberikan pengalaman imersif dan interaktif. Penggunaan VR dalam pembelajaran, seperti untuk mempelajari biologi, pelatihan
anak dengan gangguan spektrum autisme, dan melatih kecakapan bicara bagi individu dengan kecemasan, menunjukkan potensi besar teknologi ini. Dalam konteks eksplorasi tata surya, VR memungkinkan pengguna untuk menjelajahi planet dan satelit alami dengan sudut pandang 360 derajat, mengatasi keterbatasan penjelasan konvensional. Penelitian ini mengembangkan aplikasi VRPlanetary yang bersumber dari NASA, yang menawarkan visualisasi 3D detail dan pengalaman belajar baru. Hasil pengujian menunjukkan bahwa aplikasi ini efektif sebagai media pembelajaran, dengan skor rata-rata 4,74 dari skala Likert, menegaskan kemampuan VR dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap konsep ilmiah yang kompleks.
Kata Kunci : Virtual Reality, Media Edukasi, Waterfall, Oculus, Tata Surya

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Hafid Setyo Hadi, MT 2. Sari Setyaning Tyas, MTI
Uncontrolled Keywords: Virtual Reality, Educational Media, Waterfall, Oculus, Solar System Virtual Reality, Media Edukasi, Waterfall, Oculus, Tata Surya
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Q Science > QB Astronomy
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Dhiya Althaf Ubadah
Date Deposited: 29 Aug 2024 06:51
Last Modified: 29 Aug 2024 06:51
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/10162

Actions (login required)

View Item
View Item