Perancangan Aplikasi “Mochi 26s” Sebagai Media Promosi Menggunakan Augmented Reality

Ratna Sary, Indry Salma (2024) Perancangan Aplikasi “Mochi 26s” Sebagai Media Promosi Menggunakan Augmented Reality. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Perancangan Aplikasi “Mochi 26s” Sebagai Media Promosi Menggunakan Augmented Reality] Text (Perancangan Aplikasi “Mochi 26s” Sebagai Media Promosi Menggunakan Augmented Reality)
Perancangan Aplikasi “Mochi 26s” Sebagai Media Promosi Menggunakan Augmented Reality.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB)

Abstract

This research designs the "Mochi 26S" application as a promotional medium using augmented reality technology to increase the attractiveness of the Mochi 26S product. The main problem faced is the lack of innovation in promotions which makes it difficult for products to compete in an increasingly competitive market. The solution offered is to implement Augmented Reality in the application and allow users to view 3D objects and product information interactively. The results of the discussion show that this application has succeeded in increasing consumer interest and involvement, as well as providing new experiences in promoting food products. The method used in making this application is the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) for application design and using the AIDA method for promotional strategies. Testing on this application uses black box testing and questionnaires to target Mochi 26S consumers. The results of compatibility testing on four different types of Android show that this Augmented Reality application runs well so it is proven that it can be used well. Testing the questionnaire which had been filled in by 23 respondents gave a score of 95.4%. It can be concluded that this Augmented Reality application has proven effective in increasing sales and providing information media services.
Keywords: Augmented Reality, Promotional Media, MDLC

Penelitian ini merancang aplikasi "Mochi 26S" sebagai media promosi menggunakan teknologi Augmented Reality untuk meningkatkan daya tarik produk Mochi 26S. Permasalahan utama yang dihadapi adalah kurangnya inovasi dalam promosi yang membuat produk sulit bersaing di pasar yang semakin kompetitif. Solusi yang ditawarkan adalah menerapkan Augmented Reality dalam aplikasi dan memungkinkan pengguna untuk melihat objek 3D dan informasi produk secara interaktif. Hasil pembahasan menunjukkan bahwa aplikasi ini berhasil meningkatkan minat dan keterlibatan konsumen, serta memberikan pengalaman baru dalam promosi produk makanan. Metode yang digunakan dalam pembuatan aplikasi ini yaitu Multimedia Davelopment Life Cycle (MDLC) untuk perancangan aplikasi serta menggunakan metode AIDA untuk strategi promosi. Pengujian pada aplikasi ini menggunakan pengujian black box dan kuesioner kepada target konsumen Mochi 26S. Hasil pengujian kompabilitas pada empat tipe android yang berbeda menunjukan bahwa aplikasi Augmented Reality ini berjalan dengan baik sehingga terbukti dapat digunakan dengan baik. Pengujian kuesioner yang telah diisi oleh 23 responden memberikan nilai 95,4%. Dapat disimpulkan bahwa aplikasi Augmented Reality ini terbukti efektif untuk meningkatkan penjualan dan memberikan layanan media informasi.
Kata Kunci : Augmented Reality, Media Promosi, MDLC

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Sari Setyaning Tyas, S.Kom., M.TI.; 2. Dwi Mandasari Rahayu, S.P., M.M
Uncontrolled Keywords: Augmented Reality, Media Promosi, MDLC, Promotional Media
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Indry Salma Ratna Sary
Date Deposited: 29 Aug 2024 07:40
Last Modified: 29 Aug 2024 07:40
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/10303

Actions (login required)

View Item
View Item