PERANCANGAN BOARD GAME EDUKASI TENTANG GEOMETRI UNTUK ANAK-ANAK

Wulandari, Nadia Zulfa (2022) PERANCANGAN BOARD GAME EDUKASI TENTANG GEOMETRI UNTUK ANAK-ANAK. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of PERANCANGAN BOARD GAME EDUKASI TENTANG GEOMETRI UNTUK ANAK-ANAK] Text (PERANCANGAN BOARD GAME EDUKASI TENTANG GEOMETRI UNTUK ANAK-ANAK)
Preliminary_19010108.PDF.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (871kB)

Abstract

The difficulty of children is still the same, which is found in the understanding of geometry in building space. The problem of children's difficulty in understanding the concept of geometry, is possible by several factors that can influence the occurrence of the process of teaching and learning mathematics, namely; students, teachers, pre-facilities and facilities, and assessment. The learning process can be said to be successful, if the learning is carried out in the right way and media. Therefore, the author designed an educational board game about geometry for children. Because board games are an appropriate and efficient learning medium for children at the age of 9-12 years who like challenging and fun games, efforts to improve creative thinking, numeracy, high curiosity, and invite children to learn more communication and interaction. It is hoped that through this Final Project work, it can be a solution as an educational medium that makes children interested and easy to understand geometry.

Kesulitan anak-anak masih sama yaitu terdapat dalam pemahaman geometri dalam bangun ruang. Masalah kesulitan anak dalam memahami konsep geometri, dimungkinkan oleh beberapa faktor yang dapat mempengaruhi terjadinya proses mengajar dan belajar matematika, yaitu; peserta didik, pengajar, pra sarana dan sarana, dan penilaian. Proses pembelajaran dapat dikatakan berhasil baik, apabila pembelajaran dilakukan dengan cara dan media yang tepat. Maka dari itu, penulis melakukan sebuah perancangan board game edukasi tentang geometri untuk anak-anak. Karena board game merupakan media belajar yang sesuai serta efisien untuk anak-anak pada usia 9-12 tahun yang menyukai permainan menantang dan menyenangkan, upaya meningkatkan kemampuan berpikir kreatif, berhitung, rasa ingin tahu yang tinggi, dan mengajak anak-anak untuk belajar lebih banyak berkomunikasi serta berinteraksi. Diharapkan melalui karya Tugas Akhir ini dapat menjadi solusi sebagai media edukasi yang membuat anak tertarik dan mudah memahami geometri.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Jati Raharjo, M.Sn 2. Ogie Urvile, M.Si.
Uncontrolled Keywords: Board Games, Geometry, Kids
Subjects: N Fine Arts > NX Arts in general
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Desain Grafis
Depositing User: Nadia Zulfa Wulandari
Date Deposited: 29 Sep 2022 01:02
Last Modified: 29 Sep 2022 01:02
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/2350

Actions (login required)

View Item
View Item