PERANCANGAN BOARD GAME BERTEMA PARABEL KABAYAN SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS UNTUK ANAK USIA 7-8 TAHUN

Andrian, Zahira (2023) PERANCANGAN BOARD GAME BERTEMA PARABEL KABAYAN SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS UNTUK ANAK USIA 7-8 TAHUN. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN BOARD GAME BERTEMA PARABEL KABAYAN SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS UNTUK ANAK USIA 7-8 TAHUN] Text (PERANCANGAN BOARD GAME BERTEMA PARABEL KABAYAN SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS UNTUK ANAK USIA 7-8 TAHUN)
Preliminary_20100166.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (442kB)

Abstract

Language and literacy are inseparable from a person's ability to understand and absorb information. The focus of society in the midst of the onslaught of information in the era of globalization has led to the exclusion of people's knowledge about culture and local wisdom caused by the influx of foreign cultures. Author is initiated in developing an educational tool in the form of a Board Game with the theme of the Kabayan parable as a medium for learning English for children aged 7-8 years as an alternative solution to efforts to increase literacy rates and language skills, side by side with the application of local wisdom cultural values in learning media.

Bahasa dan literasi merupakan hal yang tidak dapat dipisahkan dari kemampuan seseorang untuk memahami dan menyerap informasi. Fokusnya masyarakat di tengah gempuran informasi era globalisasi menyebabkan tersisihkannya pengetahuan masyarakat tentang budaya dan kearifan lokal yang disebabkan oleh masuknya budaya-budaya asing. Penulis menggagas sebuah perancangan untuk mengembangkan alat edukasi berupa Board Game bertema parabel Kabayan sebagai media pembelajaran Bahasa Inggris untuk anak usia 7-8 tahun sebagai alternatif solusi dari upaya peningkatan angka literasi dan kemampuan bahasa, berdampingan dengan penerapan nilai budaya kearifan lokal pada media pembelajaran.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Drs. Hari Purnomo, M.Sn. 2. Lani Siti Noor Aisyah, M.Ds.
Uncontrolled Keywords: Board Game, Language, Local Wisdom, Children Board Game, Bahasa, Kearifan Lokal, Anak
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NX Arts in general
P Language and Literature > PE English
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Desain Grafis
Depositing User: Zahira Andrian
Date Deposited: 18 Aug 2023 00:39
Last Modified: 18 Aug 2023 00:39
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/5244

Actions (login required)

View Item
View Item