PENERAPAN METODE FINITE STATE MACHINE PADA GAME MANAJEMEN LISTRIK “ELECTRICKY”

Hendrawan, Bagus (2024) PENERAPAN METODE FINITE STATE MACHINE PADA GAME MANAJEMEN LISTRIK “ELECTRICKY”. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PENERAPAN METODE FINITE STATE MACHINE PADA  GAME MANAJEMEN LISTRIK “ELECTRICKY”] Text (PENERAPAN METODE FINITE STATE MACHINE PADA GAME MANAJEMEN LISTRIK “ELECTRICKY”)
Preliminary_20210083.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (728kB)

Abstract

Electricity is a primary need for modern humans worldwide, including Indonesia.
However, half of Indonesia's electricity needs are still met by non-renewable
natural resources, namely coal. For this reason, there is a need for learning media,
especially for teenagers and children, which teaches about the importance of using
electricity wisely to minimize the negative impacts of the conversion process.
Games are a medium that has proven effective in conveying various positive and
educational messages. For this reason, games were chosen as a medium to convey
the message of the importance of being wise in using electricity. In order to convey
a comprehensive message, the game is packaged as a simulation of daily electricity
use based on an Android device. The selection uses the Game Development Life
Cycle development method, as well as the Finite State Machine programming
method. The resulting game can run optimally, as evidenced by an average frame
per second of 59.5 Fps, feature suitability of 94.4% in beta testing, and a high level
of approval of the gaming experience. With these results, the game developed is
believed to deliver the message effectively and reach all sorts of users.

Listrik merupakan kebutuhan pokok Manusia modern di seluruh dunia tak
terkecuali Indonesia. Akan tetapi, Setengah kebutuhan Listrik di Indonesia masih
dipenuhi oleh sumber daya alam tak terbarukan yaitu Batubara. Untuk itu perlu
adanya sebuah media pembelajaran khususnya untuk remaja dan anak-anak yang
mengajarkan tentang pentingnya bijak dalam penggunaan Listrik, guna
meminimalisir dampak negatif yang ditimbulkan dari proses konversi tersebut.
Game merupakan media yang terbukti efektif dalam menyampaikan berbagai pesan
positif serta edukatif. Untuk itu, game dipilih menjadi media untuk menyampaikan
pesan pentingnya bijak dalam penggunaan Listrik. Guna menyampaikan pesan
secara menyeluruh, Game dikemas kedalam bentuk simulasi penggunaan Listrik
sehari-hari yang berbasis pada perangkat Android. Dikembangkan dengan metode
pengembangan Game Development Life Cycle, serta pemrograman Finite State
Machine. Game yang dihasilkan mampu berjalan secara optimal dibuktikan dengan
rata-rata Frame per seconds sebesar 59.5 Fps, Kesesuaian fitur sebesar 94.4% pada
pengujian beta serta tingkat persetujuan pengalaman bermain yang tinggi. Dengan
hasil tersebut, game yang dikembangkan diyakini mampu menyampaikan pesan
secara efektif serta menjangkau seluruh khalangan.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Pembimbing 1. Nofiandri Setyasmara, M.T. 2. Andrian, S.Kom., M.Kom.
Uncontrolled Keywords: Game, Listrik, Finite State Machine, GDLC
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Bagus Hendrawan
Date Deposited: 07 Aug 2024 02:34
Last Modified: 07 Aug 2024 02:34
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/7980

Actions (login required)

View Item
View Item