DESAIN DAN ASET 3D GIM GELORA GEMBIRA MENGGUNAKAN GAYA GRAFIS LOW POLY

Azalia Putri Pradana, Bunga (2024) DESAIN DAN ASET 3D GIM GELORA GEMBIRA MENGGUNAKAN GAYA GRAFIS LOW POLY. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of DESAIN DAN ASET 3D GIM GELORA GEMBIRA MENGGUNAKAN GAYA GRAFIS LOW POLY] Text (DESAIN DAN ASET 3D GIM GELORA GEMBIRA MENGGUNAKAN GAYA GRAFIS LOW POLY)
preliminary_20210013.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (833kB)

Abstract

This report describes the visual development and interactive design process for "Gelora Gembira," an educational game that aims to increase children's interest in science, especially physics. The main problem faced was the low interest of elementary school students in science lessons, which are often considered difficult. The goal of this project is to create a visual game that presents science concepts interestingly and interactively. Using the design thinking method, this project went through five stages: empathize, define, ideate, prototype, and test. The empathize stage consisted of surveys and interviews with students and teachers to understand children's visual tastes and genres. The data collected resulted in the need for a cheerful and child-friendly design. In the ideate stage, various visual concepts were developed with a low poly graphic style that uses bright colors and interesting elements. Asset prototypes were then created using Blender software, then tested and evaluated based on user feedback. The test results showed that most children felt interested in the game and found it helpful in understanding basic physics concepts. This report concludes that using interesting and interactive visual elements in games can increase the attractiveness and effectiveness of introducing science to children.

Laporan ini menjelaskan proses pengembangan visual dan desain interaktif untuk "Gelora Gembira," sebuah gim edukasi yang bertujuan untuk meningkatkan minat anak-anak terhadap sains, terutama bidang fisika. Masalah utama yang dihadapi adalah rendahnya minat siswa sekolah dasar terhadap pelajaran sains, yang sering dianggap sulit. Tujuan dari proyek ini adalah untuk menciptakan visual gim yang menyajikan konsep sains secara menarik dan interaktif. Menggunakan metode design thinking, proyek ini melalui lima tahapan: empathize, define, ideate, prototype, dan test. Tahap empathize terdiri dari survei dan wawancara dengan siswa dan guru untuk memahami selera visual dan genre anak-anak. Data yang dikumpulkan menghasilkan kebutuhan akan desain yang ceria dan ramah anak. Pada tahap ideate, berbagai konsep visual dikembangkan dengan gaya grafis low poly yang menggunakan warna-warna cerah dan elemen-elemen menarik. Prototipe aset kemudian dibuat menggunakan perangkat lunak Blender, kemudian dilakukan pengujian dan evaluasi berdasarkan umpan balik dari pengguna. Hasil pengujian menunjukkan bahwa mayoritas anak merasa tertarik dengan gim dan merasa terbantu dalam memahami konsep fisika dasar. Kesimpulan yang didapatkan dari laporan ini adalah penggunaan elemen visual yang menarik dan interaktif pada gim dapat meningkatkan daya tarik dan efektif dalam pengenalan sains kepada anak-anak.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Prily Fitria Aziz, S.Kom., M.Kom. 2. Refi Yuliana, S.Sos., M.Si.
Uncontrolled Keywords: Gelora Gembira, design thinking, low poly 3D, artist gim
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NX Arts in general
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Bunga Azalia Putri Pradana
Date Deposited: 09 Aug 2024 08:22
Last Modified: 09 Aug 2024 08:22
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/7982

Actions (login required)

View Item
View Item