PENGEMBANGAN PERMAINAN TRIVIA EDUKASI 2D "SICERDIK"

Muhammad Agistra Arifin, Muhammad (2024) PENGEMBANGAN PERMAINAN TRIVIA EDUKASI 2D "SICERDIK". Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PENGEMBANGAN PERMAINAN TRIVIA EDUKASI 2D "SICERDIK"] Text (PENGEMBANGAN PERMAINAN TRIVIA EDUKASI 2D "SICERDIK")
Preliminary_20210048_Muhammad Agistra Arifin_Astrapi Studio 1 .pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (720kB)

Abstract

ABSTRAK
This research focuses on the development of an innovative educational game called "SI Cerdik," which is designed to strengthen students' understanding and skills in various subjects. "SICERDIK" is a gaming application that combines game elements with educational content, creating a fun and effective interactive learning tool. Using the GDLC (Game Development Life Cycle) development methodology, this research began with an analysis of user needs and curriculum to determine appropriate content. Game design includes creating engaging storylines, interactive characters, and challenging game mechanics. Development involves prototyping and initial testing, followed by implementation that integrates feedback from users into the final version of the game. Evaluation is carried out through trials with students and analysis of the game's impact on their learning outcomes. The results showed that "SI Smart" significantly increased students' learning motivation and understanding. This game was well received by students and teachers as an innovative learning aid, showing great potential as an effective alternative learning medium in education.
Keywords : Randomization of questions, SICERDIK, Unity, quiz education

Penelitian ini berfokus pada pengembangan game edukasi inovatif bernama "SI Cerdik," yang dirancang untuk memperkuat pemahaman dan keterampilan siswa dalam berbagai mata pelajaran. "SICERDIK" adalah aplikasi game yang menggabungkan elemen permainan dengan konten pendidikan, menciptakan alat pembelajaran interaktif yang menyenangkan dan efektif. Menggunakan metodologi pengembangan GDLC (Game Development Life Cycle), penelitian ini dimulai dengan analisis kebutuhan pengguna dan kurikulum untuk menentukan konten yang tepat. Desain game mencakup penciptaan alur cerita yang menarik, karakter yang interaktif, dan mekanisme permainan yang menantang. Pengembangan melibatkan pembuatan prototipe dan pengujian awal, diikuti dengan implementasi yang mengintegrasikan umpan balik dari pengguna ke dalam versi final game. Evaluasi dilakukan melalui uji coba kepada siswa dan analisis dampak game terhadap hasil belajar mereka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa "SI Cerdik" secara signifikan meningkatkan motivasi belajar dan pemahaman siswa. Game ini diterima dengan baik oleh siswa dan guru sebagai alat bantu pembelajaran yang inovatif, menunjukkan potensi besar sebagai media pembelajaran alternatif yang efektif dalam pendidikan.
Kata kunci: Pengacakan soal, SICERDIK, Unity, pendidikan kuis

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Yeni Nurhasanah, S.Pd.,M.T Prily Fitria Aziz, M. Kom
Uncontrolled Keywords: Pengacakan soal, SICERDIK, Unity, pendidikan kuis
Subjects: T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Muhammad Agistra Arifin
Date Deposited: 12 Aug 2024 01:55
Last Modified: 12 Aug 2024 01:55
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/7988

Actions (login required)

View Item
View Item