PERANCANGAN ASSET GAME 2D "NISKALA" BERBASIS MOBILE DENGAN TEKNIK VECTOR ART

Arsyillah, Muhammad Rayfihan (2024) PERANCANGAN ASSET GAME 2D "NISKALA" BERBASIS MOBILE DENGAN TEKNIK VECTOR ART. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of PERANCANGAN ASSET GAME 2D "NISKALA" BERBASIS MOBILE DENGAN TEKNIK VECTOR ART] Text (PERANCANGAN ASSET GAME 2D "NISKALA" BERBASIS MOBILE DENGAN TEKNIK VECTOR ART)
Preliminary_MUHAMMAD_RAYFIHAN_ARSYILLAH_20210060.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (847kB)

Abstract

ABSTRAK
The development of a 2D mobile-based game titled "Niskala" aims to create an engaging and educational gaming experience for users. This game combines adventure and puzzle elements with a storyline that highlights culture and mythology. The methods used in the development of this game include concept design, character and environment design, game mechanism development, and testing and evaluation. The tools used include Unity as the main engine, Blender for creating 3D models converted to 2D sprites, and Adobe Photoshop for graphic design. Testing was conducted iteratively to ensure the game runs smoothly on various mobile devices. The development results show that the "Niskala" game provides an enjoyable gaming experience and enhances players' knowledge of culture. Feedback from early users indicated a positive response to the visual and gameplay aspects, with suggestions for improvements such as adding interactive features and refining the storyline. This game development is expected to serve as a reference for other developers in creating educational games that leverage mobile technology.
Keywords: 2D Game, Mobile, Niskala, Unity, Game Development.

Pengembangan game 2D berbasis mobile dengan judul "Niskala" bertujuan untuk menciptakan pengalaman bermain yang menarik dan edukatif bagi pengguna. Game ini menggabungkan elemen petualangan dan teka-teki dengan latar belakang cerita yang mengangkat budaya dan mitologi. Metode yang digunakan dalam pengembangan game ini meliputi perancangan konsep, pembuatan desain karakter dan lingkungan, pengembangan mekanisme permainan, serta pengujian dan evaluasi. Tools yang digunakan mencakup Unity sebagai engine utama, Blender untuk pembuatan model 3D yang diubah menjadi sprite 2D, dan Adobe Photoshop untuk desain grafis. Pengujian dilakukan secara iteratif untuk memastikan game berjalan lancar pada berbagai perangkat mobile. Hasil pengembangan menunjukkan bahwa game "Niskala" mampu memberikan pengalaman bermain yang menyenangkan serta meningkatkan pengetahuan pemain tentang budaya. Umpan balik dari pengguna awal menunjukkan respons positif terhadap aspek visual dan gameplay, namun ada beberapa saran untuk peningkatan seperti penambahan fitur interaktif dan penyempurnaan alur cerita. Pengembangan game ini diharapkan dapat menjadi referensi bagi pengembang lain dalam menciptakan game edukatif yang memanfaatkan teknologi mobile.
Kata kunci: Game 2D, Mobile, Niskala, Unity, Pengembangan Game.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Rudy Cahyadi, S.Si., M.T. 2. Andrian S.Kom., M.Kom.
Uncontrolled Keywords: 2D Game, Mobile, Niskala, Unity, Game Development.
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Muhammad Rayfihan Arsyillah
Date Deposited: 13 Aug 2024 08:39
Last Modified: 13 Aug 2024 08:39
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8147

Actions (login required)

View Item
View Item