PERANCANGAN APLIKASI AUGMANTED REALITY PENGENALAN NEGARA – NEGARA PENDIRI ASEAN BERBASIS ANDROID

DhiaTaqi, Ahmad Fathin (2024) PERANCANGAN APLIKASI AUGMANTED REALITY PENGENALAN NEGARA – NEGARA PENDIRI ASEAN BERBASIS ANDROID. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of PERANCANGAN APLIKASI AUGMANTED REALITY PENGENALAN NEGARA – NEGARA PENDIRI ASEAN  BERBASIS ANDROID] Text (PERANCANGAN APLIKASI AUGMANTED REALITY PENGENALAN NEGARA – NEGARA PENDIRI ASEAN BERBASIS ANDROID)
Preliminary_20240010.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (593kB)

Abstract

ABSTRACT

The aim of this research is to design and develop an educational application based on interactive augmented reality (AR) to introduce Khoiru Ummah elementary school students to the founding countries of ASEAN. This program aims to increase students' understanding of the history and goals of ASEAN through more interesting and interactive learning methods. The development method used is the Game Development Life Cycle (GDLC) whose stages start from creation to release and are tested using black boxes and questionnaires. This application uses AR technology to display realistic 3D objects and is equipped with a quiz function to test students' knowledge. The application was tested using black box methods and questionnaires, showing positive results with an average score of 77%. This application not only increases students' interest in learning, but also enriches the teaching methods at Khoiru Ummah Elementary School so that they are more innovative and effective.

ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah merancang dan mengembangkan aplikasi pendidikan berbasis interaktif augmented reality (AR) untuk mengenalkan siswa sekolah dasar Khoiru Ummah kepada negara-negara pendiri ASEAN. Program ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman siswa tentang sejarah dan tujuan ASEAN melalui metode pembelajaran yang lebih menarik dan interaktif. Metode pengembangan yang digunakan adalah Game Development Life Cycle (GDLC) yang tahapannya dimulai dari pembuatan hingga rilis dan diuji menggunakan black box dan kuesioner. Aplikasi ini menggunakan teknologi AR untuk menampilkan objek 3D yang realistis dan dilengkapi dengan fungsi kuis untuk menguji pengetahuan siswa. Aplikasi diuji dengan metode black box dan kuesioner, menunjukkan hasil positif dengan skor rata-rata 77%. Aplikasi ini tidak hanya meningkatkan minat belajar siswa, tetapi juga memperkaya metode pengajaran di SD Khoiru Ummah sehingga lebih inovatif dan efektif.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Herly Nurrahmi, S.Si, M.Kom 2. Dwi Mandasari Rahayu, S.P., M.M.
Uncontrolled Keywords: Augmented Reality, ASEAN, educational application, interactive learning, educational technology, Game Development Life Cycle.
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Ahmad Fathin DhiaTaqi
Date Deposited: 09 Aug 2024 07:51
Last Modified: 09 Aug 2024 07:51
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8189

Actions (login required)

View Item
View Item