RETOPOLOGY 3D OBYEK PADA GIM “KEVIN IN TERMINAL CONSOLE”

Kurnia Putra, Mukti (2024) RETOPOLOGY 3D OBYEK PADA GIM “KEVIN IN TERMINAL CONSOLE”. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of RETOPOLOGY 3D OBYEK PADA GIM "KEVIN IN TERMINAL CONSOLE"] Text (RETOPOLOGY 3D OBYEK PADA GIM "KEVIN IN TERMINAL CONSOLE")
Preliminary_20210065.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Optimization of 3D objects is sometimes ignored because in general a 3D artist is only focused on making high poly and low poly 3D objects. High poly is a term for 3D objects that have a lot of detail and vertex count, so it becomes a problem for a 3D artist when using high poly 3D objects in the game creation process. 3D artists have doubts in reducing the number of vertices on objects that have been made with great detail, making the details on the object even more lost. Retopology is the right step in this problem so that 3D objects that go through the Retopology stage will reduce the number of vertices on the object so that the file size on the object becomes small without reducing the amount of detail that the 3D object has. In this final project report, it is proven that Retopology is very powerful to solve this problem so that the assets that are retopologized are more optimal in the game. The Game Development Life Cycle (GDLC) method is a method of developing a game from start to finish.

Optimisasi pada Obyek 3D terkadang dihiraukan karena pada umumnya seorang 3D artist hanya terfokus dalam pembuatan 3D obyek high poly dan low poly. High poly adalah istilah dari obyek 3D yang memiliki detail dan jumlah vertex yang banyak sehingga menjadi masalah tersendiri bagi seorang 3D artist Ketika menggunakan obyek 3D high poly dalam proses pembuatan gim. 3D artist memiliki keraguan dalam mengurangi jumlah vertex pada obyek yang telah dibuat dengan sangat detail, membuat detail pada obyek tersebut akan semakin hilang. Retopology menjadi langkah yang tepat dalam masalah ini sehingga obyek 3D yang melalui tahap Retopology akan mengurangi jumlah vertex pada obyek sehingga ukuran file pada obyek menjadi kecil tanpa mengurangi banyak detail yang dimiliki obyek 3D tersebut. Pada laporan tugas akhir ini terbukti Retopology sangat ampuh untuk menyelesaikan masalah tersebut sehingga asset-asset yang dilakukan Retopology lebih optimal pada gim. Metode Gim Development Life Cycle (GDLC) adalah sebuah metode mengembangkan sebuah permainan dari awal hingga akhir.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Rudy Cahyadi, M.T 2. Ilham Khalid Setiawan, ST
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Retopology, optimisasi vertex, 3D asset, pengembangan gim
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NX Arts in general
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Mukti Kurnia Putra
Date Deposited: 21 Aug 2024 08:46
Last Modified: 21 Aug 2024 08:46
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8221

Actions (login required)

View Item
View Item