PERANCANGAN GAME EDUKASI TENTANG ADAT DAN BUDAYA DI PULAU JAWA SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN ANAK-ANAK

Wisesa, Aryo Widya (2024) PERANCANGAN GAME EDUKASI TENTANG ADAT DAN BUDAYA DI PULAU JAWA SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN ANAK-ANAK. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN GAME EDUKASI TENTANG ADAT DAN BUDAYA DI PULAU JAWA SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN ANAK-ANAK] Text (PERANCANGAN GAME EDUKASI TENTANG ADAT DAN BUDAYA DI PULAU JAWA SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN ANAK-ANAK)
Preliminary_20240030.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Abstract

The study presents the android based education game as the cultural and cultural instruction tool for students at SDN 03 grand temple, south Jakarta. Using adobe illustrator and unity technology, the game is designed to introduce and maintain the cultural diversity of the island of Java. The system design is the game development life cycle (GDLC). So the game gets a positive response with a 78% average. The game has several features, including the study of customs and cultures such as tribal homes, traditional clothes, regional weapons, and local Musical Instruments. Additionally, there are features of quiz games designed to attract children after they study.

Abstrak

Penelitian ini menghadirkan game edukasi berbasis Android sebagai alat bantu pembelajaran adat dan budaya bagi siswa di SDN 03 Lenteng Agung, Jakarta Selatan. Dengan menggunakan teknologi Adobe Illustrator dan Unity, game ini dirancang untuk memperkenalkan serta mempertahankan keanekaragaman budaya Pulau Jawa. Game ini menggunakan metode perancangan system yaitu Game Development Life Cycle (GDLC). Sehingga game ini mendapatkan tanggapan positif dengan nilai rata-rata 78%. game ini memiliki beberapa fitur, termasuk pembelajaran tentang adat dan budaya seperti rumah adat, pakaian adat, senjata daerah, dan alat musik daerah. Selain itu, terdapat fitur permainan kuis yang dirancang untuk menarik minat anak-anak bermain setelah mereka belajar.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1.Herly Nurahmi, S.Si., M.Kom 2.Dwi Mandasari Rahayu, S.P., M.M
Uncontrolled Keywords: game development life cycle, android, cultural and cultural studies, games
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Aryo Widya Wisesa
Date Deposited: 12 Aug 2024 03:46
Last Modified: 12 Aug 2024 03:46
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8254

Actions (login required)

View Item
View Item