PEMBUATAN MEDIA APLIKASI PEMBELAJARAN “ISLANDTRADITIONSID” SEBAGAI PENGENALAN KEBERAGAMAN BUDAYA INDONESIA BERBASIS ANDROID

Agustina, Sifa (2024) PEMBUATAN MEDIA APLIKASI PEMBELAJARAN “ISLANDTRADITIONSID” SEBAGAI PENGENALAN KEBERAGAMAN BUDAYA INDONESIA BERBASIS ANDROID. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of PEMBUATAN MEDIA APLIKASI PEMBELAJARAN “ISLANDTRADITIONSID” SEBAGAI PENGENALAN KEBERAGAMAN BUDAYA INDONESIA BERBASIS ANDROID] Text (PEMBUATAN MEDIA APLIKASI PEMBELAJARAN “ISLANDTRADITIONSID” SEBAGAI PENGENALAN KEBERAGAMAN BUDAYA INDONESIA BERBASIS ANDROID)
Preliminary-20240128.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

This research identifies the limitations of interesting and interactive learning resources and the limited use of technology in elementary schools, which has an impact on children's lack of interest in learning. The focus of the research is elementary school students who use Merdeka Curriculum Pancasila Education learning materials. This research aims to create an Android learning application called "IslandTraditionsID" to increase students' understanding and motivation to learn and facilitate teachers in delivering material interactively. The development method used is the ADDIE model, producing effective learning media with features such as adventure maps and educational games. Data was collected through questionnaires to students and teaching staff, which showed that this application successfully increased students' knowledge of Indonesian culture. It can be concluded that, this app successfully provides interesting information, reinforces cultural diversity for students, and supports teachers in the learning process. This research is expected to make a positive contribution to students' enthusiasm for learning through the use of digital technology.
Keywords: Cultural Diversity, Learning Application, Cultural Education, Digital Technology.

Penelitian ini mengidentifikasi keterbatasan sumber pembelajaran yang menarik dan interaktif serta penggunaan teknologi yang terbatas di sekolah dasar, yang berdampak pada kurangnya minat belajar anak-anak. Fokus penelitian adalah siswa sekolah dasar yang menggunakan materi pembelajaran Pendidikan Pancasila Kurikulum Merdeka. Penelitian ini bertujuan untuk menciptakan aplikasi pembelajaran Android bernama "IslandTraditionsID" untuk meningkatkan pemahaman dan motivasi belajar siswa serta memfasilitasi guru dalam menyampaikan materi secara interaktif. Metode pengembangan yang digunakan adalah model ADDIE, menghasilkan media pembelajaran efektif dengan fitur seperti peta petualangan dan permainan edukatif. Data dikumpulkan melalui kuesioner kepada siswa dan tenaga pengajar, yang menunjukkan bahwa aplikasi ini berhasil meningkatkan pengetahuan siswa tentang budaya Indonesia. Dapat ditarik kesimpulan bahwa, aplikasi ini berhasil menyediakan informasi yang menarik, memperkuat keanekaragaman budaya bagi siswa, dan mendukung tenaga pengajar dalam proses pembelajaran. Penelitian ini diharapkan memberikan kontribusi positif terhadap semangat belajar siswa melalui penggunaan teknologi digital.
Kata kunci: Keberagaman Budaya, Aplikasi Pembelajaran, Pendidikan Budaya, Teknologi Digital.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Nofiandri Setyasmara, S.T., M.Ak., M.T. ; 2. Rudy Cahyadi, S.Si., M.T.
Uncontrolled Keywords: Keberagaman Budaya, Aplikasi Pembelajaran, Pendidikan Budaya, Teknologi Digital, Cultural Diversity, Learning Application, Cultural Education, Digital Technology
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GE Environmental Sciences
L Education > LA History of education
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Sifa Agustina
Date Deposited: 09 Aug 2024 09:14
Last Modified: 09 Aug 2024 09:14
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8346

Actions (login required)

View Item
View Item