PEMBUATAN ASET 2D DALAM GAME ”FIND ANIMAL” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL

Tampubolon, Roberto Arison (2024) PEMBUATAN ASET 2D DALAM GAME ”FIND ANIMAL” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of PEMBUATAN ASET 2D DALAM GAME ”FIND ANIMAL” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL] Text (PEMBUATAN ASET 2D DALAM GAME ”FIND ANIMAL” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL)
Preliminary_19021054 (1).pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (622kB)

Abstract

ABSTRACT
Creating 2D game assets as digital learning media is an innovative approach that integrates interactive and visual elements in the educational process. This learning media is designed to increase student involvement and motivation through an interesting and enjoyable learning experience. 2D games allow the simulation of real situations, helping students understand abstract concepts in a deeper and more contextual way. Additionally, this game supports the development of skills such as problem solving, critical thinking, and teamwork. With the flexibility of access via various devices, 2D game assets make learning easy anytime and anywhere. Engaging in-game visualizations help clarify and illustrate material, while the immediate feedback provided supports adaptive and personalized learning. Through in-game evaluation mechanisms, educators can measure and adjust teaching approaches according to student needs. Thus, creating 2D game assets as digital learning media has the potential to increase educational effectiveness, make the learning process more interactive, and support the development of important skills in students.
Keywords: Game 2D, Asset, Learning, Student, GDLC

ABSTRAK
Pembuatan aset game 2D sebagai media pembelajaran digital merupakan pendekatan inovatif yang mengintegrasikan elemen interaktif dan visual dalam proses pendidikan. Media pembelajaran ini dirancang untuk meningkatkan keterlibatan dan motivasi siswa melalui pengalaman belajar yang menarik dan menyenangkan. Game 2D memungkinkan simulasi situasi nyata, membantu siswa memahami konsep-konsep abstrak secara lebih mendalam dan kontekstual. Selain itu, game ini mendukung pengembangan keterampilan seperti pemecahan masalah, berpikir kritis, dan kerja sama tim. Dengan fleksibilitas akses melalui berbagai perangkat, aset game 2D memberikan kemudahan dalam pembelajaran kapan saja dan di mana saja. Visualisasi yang menarik dalam game membantu memperjelas dan mengilustrasikan materi, sementara umpan balik langsung yang diberikan mendukung pembelajaran adaptif dan personal. Melalui mekanisme evaluasi dalam game, pendidik dapat mengukur dan menyesuaikan pendekatan pengajaran sesuai kebutuhan siswa. Dengan demikian, pembuatan aset game 2D sebagai media pembelajaran digital berpotensi meningkatkan efektivitas pendidikan, membuat proses belajar lebih interaktif, dan mendukung pengembangan keterampilan penting pada siswa.
Kata Kunci : Game 2D, Asset, Belajar, Siswa, GDLC

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Nofiandri Setyasmara, ST.,M.Ak.,MT. ; 2. Ilham Khalid Setiawan ST.
Uncontrolled Keywords: Game 2D, Asset, Learning, Student, GDLC, Belajar, Siswa,
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Roberto Arison Tampubolon
Date Deposited: 09 Aug 2024 09:22
Last Modified: 09 Aug 2024 09:22
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8348

Actions (login required)

View Item
View Item