PERANCANGAN GAME KUIS 2D MENKLASIFIKAN HEWAN BERDASARKAN KATEGORI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL

Rahman, Muhammad Ghiffarul (2024) PERANCANGAN GAME KUIS 2D MENKLASIFIKAN HEWAN BERDASARKAN KATEGORI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of PERANCANGAN GAME KUIS 2D MENKLASIFIKAN HEWAN BERDASARKAN KATEGORI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL] Text (PERANCANGAN GAME KUIS 2D MENKLASIFIKAN HEWAN BERDASARKAN KATEGORI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL)
Preliminary_20210054.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (805kB)

Abstract

ABSTRACT
Animal classification is one of the learning materials in science books in elementary schools, especially grade 3, but there are still many elementary schoolchildren who don't know much about the types of animals and animal classification. In science learning, animals are divided into groups based on their similarities and differences so that their characteristics are easier to understand. The game comes from the English word which means Game. As the author, I designed the 2D quiz Game "Find Animal" which aims to be an educational Game for grade 3 elementary school children and to be an interesting learning medium to help children's learning process. The Game development method the author uses is the GDLC (Game Development Life Cycle) method, which is divided into six stages: Initiation, Pre-production, Production, Testing, Beta, and Release. Based on testing and giving questionnaires to 10 respondents, it was found that the overall results of each respondent regarding the research objectives were assessing the Game as feasible the Game concept was easy to understand, the questions were easy to understand, and the Game design was interesting.

ABSTRAK
Klasifikasi hewan merupakan salah satu materi pembelajaran dalam buku IPA disekolah dasar khususnya kelas 3, tetapi masih banyak dari anak anak sekolah dasar yang kurang mengetahui tentang jenis – jenis hewan dan klasifikasi hewan. Dalam pembelajaran IPA hewan dibagi menjadi kelompok-kelompok berdasarkan persamaan dan perbedaannya agar lebih mudah diketahui ciri-cirinya. Game berasal dari kata bahasa inggris yang artinya permainan. Saya sebagai penulis merancang Game kuis 2D “Find Animal” yang bertujuan sebagai salah satu Game edukasi untuk anak sekolah dasar kelas 3 serta menjadi salah satu media pembelajaran yang menarik guna membantu proses pembelajaran anak - anak. Metode pengembangan Game yang digunakan oleh penulis merupakan metode GDLC (Game Development Life Cycle), yang terbagi menjadi enam tahapan: Inisiasi, Pra-produksi, Produksi, Pengujian, Beta, Rilis. Berdasarkan pengujian dan memberikan kuisioner kepada 10 responden, ditemukan hasil keseluruhan dari setiap responden terhadap tujuan penelitian menilai Game layak dan konsep permain yang mudah dimengerti, soal yang mudah dipahami, serta desain Game yang menarik.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Muh. Sakir, S.Pd., M.T. 2. Dea Eka Asgawanti., S.S., M.Pd.
Uncontrolled Keywords: Game2D, Classification, Animal, Learning, GDLC
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Muhammad Ghiffarul Rahman
Date Deposited: 12 Aug 2024 08:13
Last Modified: 12 Aug 2024 08:13
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8394

Actions (login required)

View Item
View Item