PERANCANGAN GAME EDUKASI "STELLEARN" BERBASIS ANDROID

Pamungkas, Silvester Erlangga Setya (2024) PERANCANGAN GAME EDUKASI "STELLEARN" BERBASIS ANDROID. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN GAME EDUKASI "STELLEARN" BERBASIS ANDROID] Text (PERANCANGAN GAME EDUKASI "STELLEARN" BERBASIS ANDROID)
Preliminary_Silvester Erlangga Setya Pamungkas_20240129.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (842kB)

Abstract

SDN Kutayasa and SDN 1 Semampir have been using projectors for science learning, but the devices are outdated and ineffective. This causes the material to be unclear, makes students lazy to learn, and results in unsatisfactory learning achievement. Therefore, the educational game media "Stellearn" was developed to help students learn more actively, fun, and independently.The development of the "Stellearn" educational game application follows the proven GDLC (Game Development Life Cycle) workflow. To ensure the smooth running of the application, testing is carried out using the Blackbox Testing method. User experience is evaluated through usability testing to get feedback from users.The development of the "Stellearn" educational game application with the GDLC method has been successful and fulfills educational objectives. User experience shows positive results, helping to understand the material of earth's rotation and revolution in an interesting and interactive way. This conclusion is based on an analysis of the scores obtained from respondents in various aspects of usability, such as ease of use, ease of learning, effectiveness, efficiency, satisfaction, and user engagement. These results indicate that this application has the potential to be well – received by its users and can provide a positive user experience.

Sekolah SDN Kutayasa dan SDN 1 Semampir telah menggunakan proyektor untuk pembelajaran IPA, namun perangkatnya sudah usang dan kurang efektif. Hal ini menyebabkan materi yang disampaikan kurang jelas, membuat siswa malas belajar dan berakibat pada prestasi belajar yang tidak memuaskan. Oleh karena itu, media game edukasi "Stellearn" dikembangkan untuk membantu siswa belajar dengan lebih aktif, menyenangkan, dan mandiri. Pengembangan aplikasi game edukasi "Stellearn" mengikuti alur kerja GDLC (Game Development Life Cycle) yang teruji. Untuk memastikan kelancaran aplikasi, pengujian dilakukan dengan metode Blackbox Testing. Pengalaman pengguna dievaluasi melalui usability testing untuk mendapatkan masukan dari para pengguna. Pengembangan aplikasi game edukasi "Stellearn" dengan metode GDLC telah berhasil dan memenuhi tujuan edukasi. Pengalaman pengguna menunjukkan hasil positif, membantu memahami materi rotasi dan revolusi bumi dengan cara yang menarik dan interaktif. Kesimpulan ini didasarkan pada analisis skor yang diperoleh dari responden dalam berbagai aspek usability, seperti kemudahan penggunaan, kemudahan belajar, efektivitas, efisiensi, kepuasan, dan keterikatan pengguna. Hasil ini menunjukkan bahwa aplikasi ini memiliki potensi untuk diterima dengan baik oleh penggunanya dan dapat memberikan pengalaman pengguna yang positif.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Rudy Cahyadi, MT 2. Dwi Mandasari Rahayu, S.P., M.M.
Uncontrolled Keywords: Earth's Rotation and Revolution, Ineffective Science Education, Educational Game, Game Development Life Cycle. Rotasi dan Revolusi Bumi, Pembelajaran IPA Inefektif,Game Edukasi, Game Development Life Cycle.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QB Astronomy
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Silvester Erlangga Setya Pamungkas
Date Deposited: 13 Aug 2024 01:57
Last Modified: 13 Aug 2024 01:57
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8428

Actions (login required)

View Item
View Item