Bagus Marsugi, Muhamad (2024) PERANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN GERAK SENDI MANUSIA UNTUK BINARAGA BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN UNITY3D. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.
Preliminary_20240138.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.
Download (770kB)
Abstract
ABSTRACT
In today's digital era, the utilization of technology for educational purposes has
become crucial. This final project focuses on developing an Android-based
learning media application called "SafeFit," designed to help beginner
bodybuilders understand human joint movement and reduce the risk of injury. The
application is created using Unity3D and Blender, featuring 3D animated videos
and interactive 3D visualizations of proper training techniques. This research
involves testing the application's features using the Black Box method and
evaluating the effectiveness of the materials through questionnaires distributed to
beginner bodybuilders. The collected data is analyzed to assess aspects of
relevance, clarity, effectiveness, and user satisfaction levels. The research results
show that the SafeFit application is effective in enhancing users' understanding of
joints and safe training techniques. Users gave very positive feedback on the
application, with an average satisfaction score of 4.6 for material relevance and
4.4 for explanation clarity. Therefore, the SafeFit application can be considered
an effective learning medium for beginner bodybuilders to understand and avoid
injuries during training, while also maximizing their training results.
Keywords: Learning Media, Android, Unity3D, Bodybuilding, Injury, Joints
ABSTRAK
Dalam era digital saat ini, pemanfaatan teknologi untuk tujuan pendidikan
menjadi sangat penting. Tugas akhir ini berfokus pada pengembangan aplikasi
media pembelajaran berbasis Android yang dinamakan "SafeFit", yang dirancang
untuk membantu binaragawan pemula memahami gerak sendi manusia dan
mengurangi risiko cedera. Aplikasi ini dibuat menggunakan Unity3D dan Blender,
menampilkan video animasi 3D dan visualisasi 3D interaktif mengenai teknik
latihan yang benar. Penelitian ini melibatkan pengujian fitur aplikasi
menggunakan metode Black Box dan evaluasi efektivitas materi melalui kuesioner
yang disebarkan kepada binaragawan pemula. Data yang dikumpulkan dianalisis
untuk menilai aspek relevansi, kejelasan, efektivitas, dan tingkat kepuasan
pengguna. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aplikasi SafeFit efektif dalam
meningkatkan pemahaman pengguna mengenai sendi dan teknik latihan yang
aman. Pengguna memberikan tanggapan sangat positif terhadap aplikasi ini,
dengan nilai rata-rata kepuasan sebesar 4,64 untuk relevansi materi dan 4,46 untuk
kejelasan penjelasan. Dengan demikian, aplikasi SafeFit dapat dianggap sebagai
media pembelajaran yang efektif untuk binaragawan pemula dalam memahami
dan menghindari cedera selama latihan, sekaligus memaksimalkan hasil latihan
mereka.
Kata Kunci: Media Pembelajaran, Android, Unity3D, Binaraga, Cedera, Sendi
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | 1.Sanjaya Pinem, S.Kom., M.Sc. 2.Deni Kuswoyo, S.Kom., M. Kom. |
Uncontrolled Keywords: | Learning Media, Android, Unity3D, Bodybuilding, Injury, Joints, Media Pembelajaran, Binaraga, Cedera, Sendi |
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > QM Human anatomy |
Divisions: | Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia |
Depositing User: | Muhamad Bagus Marsugi |
Date Deposited: | 26 Aug 2024 04:05 |
Last Modified: | 26 Aug 2024 04:05 |
URI: | http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8539 |