Anggita, Syafira (2024) APLIKASI MINDSCAPE BERBASIS VIRTUAL REALITY DALAM PEMULIHAN GEJALA ANXIETY DISORDER. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.
Laporan Tugas Akhir_Syafira Anggita_20240130_Repository.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Public Domain Dedication.
Download (658kB)
Abstract
The increase in mental health disorders, especially anxiety disorders or Anxiety Disorder among Indonesian adolescents, requires innovative solutions based on the Indonesia Adolescent Mental Health Survey (I-NAMHS) report. This Final
Project aims to create a Virtual Reality-based MINDSCAPE Application as a therapy medium that uses Cognitive Behavioral Therapy (CBT) techniques to help recover symptoms of Anxiety Disorder. Developed for the Lens Therapy Clinic, this application is used for adolescent to young adult patients aged 19-25 years. This application is designed in accordance with the concepts and stages of the Cognitive
Behavioral Therapy (CBT) technique, namely using Pre-Therapy, Relaxation, and Cognitive rooms. The results of the discussion show that the use of Virtual Reality technology in CBT therapy is effective in helping therapy reduce anxiety symptoms with feasibility tests showing perfect application functionality (100%) and usability tests on 7 patients at the Lens Therapy Clinic show a very feasible percentage (91%) by paying attention to functions and feedback from target users, ensuring the relevance and effectiveness of the application.
Keywords: Virtual Reality, Cognitive Behavioral Therapy, Anxiety Disorder, Mental Health, Adolescent.
Peningkatan gangguan kesehatan mental terutama gangguan kecemasan atau Anxiety Disorder di kalangan remaja Indonesia memerlukan solusi inovatif berdasarkan laporan Indonesia Adolescent Mental Health Survey (I-NAMHS). Tugas Akhir ini bertujuan untuk membuat Aplikasi MINDSCAPE berbasis Virtual
Reality sebagai media terapi yang menggunakan teknik Cognitive Behavioral Therapy (CBT) untuk membantu pemulihan gejala Anxiety Disorder. Dikembangkan untuk Klinik Terapi Lensa, aplikasi ini digunakan untuk pasien remaja hingga dewasa muda berusia 19-25 tahun. Aplikasi ini dirancang sesuai dengan konsep dan tahapan pada teknik Cognitive Behavioral Therapy (CBT) yaitu menggunakan ruangan Pra Terapi, Relaksasi, dan Kognitif. Hasil pembahasan
menunjukkan bahwa penggunaan teknologi Virtual Reality dalam terapi CBT efektif dalam membantu terapi mengurangi gejala kecemasan dengan uji kelayakan menunjukkan fungsionalitas Aplikasi yang sempurna (100%) dan Uji usability terhadap 7 orang pasien di Klinik Terapi Lensa menunjukan persentase sangat layak (91%) dengan memperhatikan fungsi dan umpan balik dari pengguna target, memastikan relevansi dan efektivitas aplikasi.
Kata Kunci: Virtual Reality, Cognitive Behavioral Therapy, Anxiety Disorder, Kesehatan Mental, Remaja.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | 1. Rudy Cahyadi, S.Si, M.T 2. Nofiandri Setyasmara, M.T |
Uncontrolled Keywords: | Virtual Reality, Cognitive Behavioral Therapy, Anxiety Disorder, Kesehatan Mental, Remaja. |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion > BF Psychology R Medicine > RM Therapeutics. Pharmacology |
Divisions: | Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia |
Depositing User: | Syafira Anggita |
Date Deposited: | 15 Aug 2024 02:02 |
Last Modified: | 15 Aug 2024 02:02 |
URI: | http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8718 |