PENGEMBANGAN PERMAINAN 2D PLATFORM “KHALIFAH” BERBASIS WEB

Ardhi, Al (2024) PENGEMBANGAN PERMAINAN 2D PLATFORM “KHALIFAH” BERBASIS WEB. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.

[thumbnail of PENGEMBANGAN PERMAINAN 2D PLATFORM “KHALIFAH” BERBASIS WEB] Text (PENGEMBANGAN PERMAINAN 2D PLATFORM “KHALIFAH” BERBASIS WEB)
Preliminary_20210007.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

ABSTRACT
The word khilafah in Arabic grammar is a verbal noun form that requires the presence of a subject or active actor called khalifah. Therefore, the word Khilafah refers to a series of actions performed by someone, namely the person called Khalifah.Therefore, there is no khilafah without khalifah. From various game publishers, there is still a lack of educational games themed on Islamic history, especially about Khalifah. This is due to several factors that make Islamic history educational games less attractive. Games are used as a medium to introduce the history of caliphs in the era of the Prophet Muhammad. By using the Game Development Life Cycle method which consists of initiation, pre-production, production, testing, beta, and release stages. The results of beta testing with an average of 90.9% succeeded in introducing the caliphs and their history through the game " Khalifah ". The author can conclude that in the development of the author acts as a game designer and focuses on loading the Game design document "Khalifah" using the Game Development Life Cycle method successfully. because based on the test data from the beta test, the average test result is 90.9%.

ABSTRAK
Kata khilafah dalam tata bahasa Arab merupakan bentuk kata benda verbal yang memerlukan kehadiran subjek atau pelaku aktif yang disebut khalifah. Oleh karena itu, kata Khilafah mengacu pada serangkaian perbuatan yang dilakukan oleh seseorang, yaitu orang yang disebut Khalifah.Oleh karena itu, tidak ada khilafah tanpa khalifah. Dari berbagai publisher game, masih kurangnya game edukasi yang bertemakan tentang sejarah Islam terutama tentang Khalifah. Hal ini disebabkan oleh beberapa faktor yang menjadikan game edukasi sejarah Islam kurang diminati. Game digunakan sebagai media untuk memperkenalkan tentang sejarah khalifah dizaman Nabi Muhammad. Dengan menggunakan metode Game Development Life Cycle yang terdiri dari tahap inisiasi, pra produksi, produksi, testing, beta, dan rilis. Hasil pengujian beta testing dengan rata rata sebesar 90,9% berhasil mengenalkan para khalifah dan berserta sejarahnya melalui game "Khalifah". Penulis Dapat menyimpulkan bahwa didalam pengembangan penulis berperan sebagai game Designer dan berfokus pada pemuatan Game design document “Khalifah” menggunakan metode Game Development Life Cycle berhasil. karena Berdasarkan data hasil pengujian dari beta test mendapatkan hasil pengujian rata-rata sebesar 90.9%.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Dipl.-ing Deddy Stevano H. T, M.Si(Han). 2. Refi Yuliana, S.Sos., M.Si.
Uncontrolled Keywords: Khalifah, Game Development Life Cycle, Game
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Al Ardhi Al Ardhi
Date Deposited: 15 Aug 2024 08:56
Last Modified: 15 Aug 2024 08:56
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8814

Actions (login required)

View Item
View Item