Maryam Nur Aini, Dwi (2024) UJI PENERIMAAN PASAR PADA PENGGUNAAN REMPAH ANDALIMAN DALAM PEMBUATAN GELATO. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.
LAPORAN TUGAS AKHIR UJI PENERIMAAN PASAR.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.
Download (726kB)
Abstract
Dessert is a type of culinary delight that can be used as a business opportunity in creating product innovations in line with current developments. One popular dessert is Gelato. However, the price of Gelato is relatively expensive so it cannot be reached by all groups. GEL'I is an innovative Gelato product with the basic ingredients of passion fruit and andaliman. These two materials are materials that are more affordable, and easy to obtain in Indonesia. The aim of this research is to determine the segmentation, targeting, positioning of the use of andaliman spices in making Gelato, as well as testing market acceptance of GEL'I products. The research method used is a quantitative method. This research used a sample of 60 students at Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta. Data was collected through observation, literature study, documentation, and questionnaires. The research results show that GEL'I's market segmentation is focused on students, especially at Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta. This product is aimed at consumers aged 17-23 years, especially the middle to lower middle class. The market acceptance test results prove that the product is said to be suitable and meets the specified STP (segmentation, targeting, positioning) targets. Andaliman Gelato products have a unique, distinctive taste and are a creative innovation in the culinary field, especially desserts.
Keywords: Innovation, Dessert, Market Acceptance, andaliman, Gelato
Dessert merupakan salah satu jenis kuliner yang bisa dijadikan peluang usaha dalam pembuatan inovasi produk sesuai dengan perkembangan zaman. Salah satu dessert yang populer adalah Gelato. Namun, harga Gelato relatif mahal sehingga tidak bisa dijangkau semua kalangan. GEL’I merupakan produk inovasi Gelato dengan bahan dasar markisa dan andaliman. Kedua bahan ini merupakan bahan yang relatif lebih terjangkau, dan mudah didapatkan di Indonesia. Tujuan penulisan ini adalah untuk mengetahui segementasi, targeting, positioning pada penggunaan rempah andaliman pada pembuatan Gelato, serta menguji penerimaan pasar pada produk GEL’I. Metode penulisanyang digunakan adalah metode kuantitatif. Penulisan ini menggunakan sampel 60 mahasiswa Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta. Data dikumpulkan melalui observasi, studi kepustakaan, dokumentasi, dan kuisioner. Hasil penulisan menunjukkan bahwa segmentasi pasar GEL’I tertuju pada mahasiswa, khususnya di Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta. Produk ini ditujukan bagi konsumen usia 17-23 tahun, khususnya kalangan menengah sampai menengah kebawah. Hasil uji penerimaan pasar membuktikan bahwa produk dikatakan sesuai dan memenuhi target STP (segmentasi, targeting, positioning) yang ditetapkan. Produk Gelato andaliman memiliki rasa khas yang unik, dan merupakan inovasi kreatif di bidang kuliner, khususnya dessert.
Kata Kunci: Inovasi, Dessert, Penerimaan pasar, andaliman, Gelato
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | 1.Muhammad Ridwan, S.I.Kom., M.M. pembimbing I 2.Maria Ulfah Catur Afriasih, S.Pd., M.M. pembimbing II |
Uncontrolled Keywords: | Kata Kunci: Inovasi, Dessert, Penerimaan pasar, andaliman, Gelato |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce L Education > L Education (General) |
Divisions: | Polimedia Jakarta > Jurusan Pariwisata > Prodi Seni Kuliner |
Depositing User: | Dwi Maryam Nur’Aini |
Date Deposited: | 26 Aug 2024 03:38 |
Last Modified: | 26 Aug 2024 03:38 |
URI: | http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8824 |