Perancangan "AKSA" Sebagai Media Pembelajaran Menggunakan Virtual Reality

Dzaky Habiby, Ghufron (2024) Perancangan "AKSA" Sebagai Media Pembelajaran Menggunakan Virtual Reality. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Judul] Text (Judul)
Preliminary Tugas Akhir Ghufron Dzaky Habiby.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (690kB)

Abstract

The digital era and globalization have had a big impact on education, including learning Natural Sciences (Science). Incorporating technology into learning can increase students' interest and motivation in learning. One interesting technology is Virtual Reality media. This research aims to develop a Virtual Reality application called AKSA to improve the learning understanding of class VII students at MTs Negeri 4 Jakarta in science subjects, especially solar system material. The AKSA application will allow students to explore the solar system interactively so that they can more easily understand the lesson material. The Aksa application development method uses the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) model which has received positive response from students and teachers. This application is effective in increasing knowledge and increasing interest in learning among students.
Keywords: Virtual Reality, Education, Natural Sciences, Solar System, Learning Understanding, Multimedia Development Life Cycle.

Era digital dan globalisasi membawa dampak besar pada pendidikan, termasuk pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). Memasukkan teknologi ke dalam pembelajaran dapat meningkatkan minat dan motivasi siswa dalam belajar. Salah satu teknologi yang menarik adalah media Virtual Reality. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan aplikasi Virtual Reality bernama AKSA untuk meningkatkan pemahaman belajar siswa kelas VII MTs Negeri 4 Jakarta pada mata pelajaran IPA, khususnya materi tata surya. Aplikasi AKSA akan memungkinkan siswa menjelajahi tata surya secara interaktif sehingga mereka dapat lebih mudah memahami materi pelajaran. Metode pengembangan aplikasi Aksa menggunakan model Multimedia Development Life Cycle (MDLC) yang mendapatkan respot positif dari siswa serta guru. Aplikasi ini efektif meningkatkan pengetahuan dan meningkatkan minat belajar dikalangan siswa.
Kata Kunci: Virtual Reality, Pendidikan, Ilmu Pengetahuan Alam, Tata Surya, Pemahaman Belajar. Multimedia Development Life Cycle.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Sari Setyaning Tyas., M.TI Dwi Mandasari Rahayu, S.P., M.M
Uncontrolled Keywords: Virtual Reality, Pendidikan, Ilmu Pengetahuan Alam, Tata Surya, Pemahaman Belajar. Multimedia Development Life Cycle.
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > Q Science (General)
Q Science > QB Astronomy
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Ghufron Dzaky Habiby
Date Deposited: 20 Aug 2024 02:02
Last Modified: 20 Aug 2024 02:02
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8982

Actions (login required)

View Item
View Item