PERANCANGAN UI/UX DENGAN CHILD-CENTERED DESIGN PADA GAME “SiCerdik”

Nainggolan, Hilmi Ananta Haidar (2024) PERANCANGAN UI/UX DENGAN CHILD-CENTERED DESIGN PADA GAME “SiCerdik”. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN UI/UX DENGAN CHILD-CENTERED DESIGN PADA GAME “SiCerdik”] Text (PERANCANGAN UI/UX DENGAN CHILD-CENTERED DESIGN PADA GAME “SiCerdik”)
Preliminary_20210033.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (763kB)

Abstract

This research aims to design the User Interface (UI) and User Experience (UX) for educational games using a child-centered design methodology. This approach focuses on the needs, abilities, and preferences of children at every stage of the design process. The UI/UX design is intended to offer a simple and engaging interface through user research involving direct interaction with children and consultation sessions with educational experts. The game's appeal is enhanced by visual elements such as bright colors, fun graphics, and child-friendly animations. Positive feedback and natural interaction help children stay motivated and focused on learning. Significant attention is also given to aspects such as safety and privacy to protect children's information. To optimize the educational benefits, tools supporting parents and teachers, such as progress reports and usage guides, are included. This method results in educational games for children that are not only safe and inclusive but also enjoyable and engaging.

Penelitian ini bertujuan untuk merancang dari desain Antarmuka Pengguna (UI) dan Pengalaman Pengguna (UX) untuk permainan edukatif menggunakan metodologi child-centered design yang Berpusat pada Anak-anak. Pendekatan ini memusatkan setiap tahap proses desain pada anak-anak dengan mempertimbangkan kebutuhan, kemampuan, dan preferensi mereka. Desain UI/UX dibuat untuk menawarkan antarmuka yang sederhana dan menghibur melalui penelitian pengguna yang melibatkan interaksi langsung dengan anak-anak dan sesi konsultasi dengan pakar pendidikan. Daya tarik permainan ditingkatkan oleh elemen visual termasuk warna-warna cerah, grafis yang menyenangkan, dan animasi yang ramah anak. Umpan balik positif dan interaksi alami membantu anak-anak tetap termotivasi dan fokus pada pembelajaran. Aspek-aspek seperti keamanan dan privasi juga diberikan perhatian besar untuk melindungi informasi anak-anak. Untuk mengoptimalkan manfaat permainan edukasi, alat-alat yang mendukung orang tua dan guru seperti laporan kemajuan dan panduan penggunaan juga disertakan. Metode ini menghasilkan permainan edukasi untuk anak-anak yang tidak hanya aman dan inklusif, tetapi juga menyenangkan dan menarik.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Pembimbing I : Rudy Cahyadi, M.T. Pembimbing II : Eka Desy Asgawanti, S.S., M.Pd
Uncontrolled Keywords: UI/UX Design, Child-Centered Design, Educational Games, Perancangan UI/UX, Child-Centered Design, Permainan Edukasi.
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NX Arts in general
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Hilmi Ananta Haidar Nainggolan
Date Deposited: 21 Aug 2024 02:51
Last Modified: 21 Aug 2024 02:51
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/9098

Actions (login required)

View Item
View Item