RANCANG BANGUN GAME RPG "LEGENDA AJI SAKA" SEBAGAI MEDIA UNTUK PENGENALAN CERITA RAKYAT ASAL USUL AKSARA JAWA

Yulian, Yolvia (2024) RANCANG BANGUN GAME RPG "LEGENDA AJI SAKA" SEBAGAI MEDIA UNTUK PENGENALAN CERITA RAKYAT ASAL USUL AKSARA JAWA. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Preliminary_Tugas Akhir_Yolvia Yulian.pdf] Text
Preliminary_Tugas Akhir_Yolvia Yulian.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

Indonesia has a rich cultural heritage in the form of folklore, but this diversity is starting to be forgotten among the younger generation. To overcome the problem, this research uses games, as a medium to introduce folklore. This research examines the development of an RPG game entitled "Legenda Aji Saka" as a medium to introduce folklore about the origins of Javanese script. The development method used is Game Development Life Cycle (GDLC), which includes pre-production, production, and post-production phases. The game was designed by considering interactivity in narration, object collection, and character combat. Alpha and beta testing were conducted to evaluate gameplay and user response. The test results showed that "Legenda Aji Saka" received a positive response from users with a score of 91.01% in the "Very Feasible" category. The game was released through the itch.io platform to reach a wider audience. Overall, this research successfully achieved its objectives.
Keywords: RPG Game, GDLC, Folklore

Indonesia memiliki warisan budaya yang kaya dalam bentuk cerita rakyat, namun keberagaman ini mulai terlupakan di kalangan generasi muda. Untuk mengatasi permasalahan, penelitian ini menggunakan game, sebagai media untuk memperkenalkan cerita rakyat. Penelitian ini mengkaji pengembangan sebuah game RPG berjudul "Legenda Aji Saka" sebagai media untuk mengenalkan cerita rakyat tentang asal-usul aksara Jawa. Metode pengembangan yang digunakan adalah Game Development Life Cycle (GDLC), meliputi fase praproduksi, produksi, dan pascaproduksi. Game ini dirancang dengan mempertimbangkan interaktivitas dalam narasi, pengumpulan objek, dan pertarungan karakter. Pengujian alpha dan beta dilakukan untuk mengevaluasi gameplay dan respons pengguna. Hasil pengujian menunjukkan bahwa "Legenda Aji Saka" menerima respons positif dari pengguna dengan skor 91,01% dalam kategori "Sangat Layak". Game ini dirilis melalui platform itch.io untuk mencapai audiens yang lebih luas. Secara keseluruhan, penelitian ini berhasil mencapai tujuannya.
Kata kunci: Game RPG, GDLC, Cerita Rakyat

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Rudy Cahyadi, S.Si., M.T. 2. Jati Raharjo, S. Sn., M.Sn.
Uncontrolled Keywords: RPG Game, GDLC, Folklore
Subjects: N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
P Language and Literature > PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: Yolvia Yulian
Date Deposited: 21 Aug 2024 03:29
Last Modified: 21 Aug 2024 03:29
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/9250

Actions (login required)

View Item
View Item