Zhulaikha, Ami (2024) PERANCANGAN APLIKASI AUGMENTED REALITY BERBASIS ANDROID SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN METAMORFOSIS. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.
Laporan Tugas Akhir Ami Zhulaikha.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.
Download (1MB)
Abstract
Digital era learning for students, educators and the education system is considered essential for human resource development. The focus on elementary school children still faces several challenges in learning IPAS (Natural and Social Sciences). Based on the results of research at SDN Cililitan 01 Pagi, metamorphosis material still has several obstacles because the media used is still conventional. Augmented Reality (AR) is considered innovative to improve learning with visual and interactive elements. The stages of making this application use the Multimedia Development Life Cycle (MDLC) with 6 stages namely concept, design, material collection, creation, testing, and distribution. The methods used by the author are observation, interview, library research, and questionnaire (assessment sheet). The research entitled "Designing Android-Based Augmented Reality Applications as Metamorphosis Learning Media" uses posters as markers for the appearance of 3D objects using 3 smartphones with different operating systems as application trials. Based on the results of usability testing, the application can function properly and interactively.
Keywords: Augmented Reality, Metamorphosis, Learning media
Pembelajaran era digital terhadap siswa, pendidik, dan sistem pendidikan dianggap penting untuk pengembangan sumber daya manusia. Fokus pada anak-anak Sekolah Dasar (SD) masih menghadapi beberapa tantangan dalam pembelajaran IPAS (Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial). Berdasarkan hasil penelitian di SDN Cililitan 01 Pagi, materi metamorfosis masih memiliki beberapa kendala karena media yang digunakan masih konvensional. Augmented Reality (AR) dianggap inovatif untuk meningkatkan pembelajaran dengan elemen visual dan interaktif. Tahapan dari pembuatan aplikasi ini menggunakan Multimedia Development Life Cycle (MDLC) dengan 6 tahapan yakni konsep, perancangan, pengumpulan materi, pembuatan, pengujian, dan distribusi. Metode yang digunakan penulis yakni observasi, wawancara, studi pustaka (library research), dan angket (lembar penilaian). Penelitian dengan berjudul “Perancangan Aplikasi Augmented Reality Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Metamorfosis” ini menggunakan poster sebagai marker (penanda) munculnya objek 3D dengan menggunakan 3 smartphone dengan operasi system yang berbeda sebagai uji coba aplikasi. Berdasarkan hasil uji kegunaan usability testing aplikasi dapat berfungsi dengan baik dan interaktif.
Kata kunci: Augmented Reality, Metamorfosis, Media Pembelajaran
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | 1. Hafid Setyo Hadi, M.T. ; 2. Prily Fitria Aziz, S.Kom.,M.Si. |
Uncontrolled Keywords: | Augmented Reality, Metamorfosis, Media Pembelajaran, Learning media |
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > Q Science (General) |
Divisions: | Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia |
Depositing User: | Ami Zhulaikha |
Date Deposited: | 21 Aug 2024 04:38 |
Last Modified: | 21 Aug 2024 04:38 |
URI: | http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/9295 |