PENGGUNAAN TEKNIK ANYAMAN PADA BUSANA BATIK BETAWI SIAP PAKAI BRAND ELEMWE

Tessya Lastiar, Lucky (2024) PENGGUNAAN TEKNIK ANYAMAN PADA BUSANA BATIK BETAWI SIAP PAKAI BRAND ELEMWE. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of Judul] Text (Judul)
LAPORAN TA - LUCKY TESSA - Preliminary.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

This research was motivated by observations of the ELEMWE Brand where the Betawi batik cloth with ondel-ondel motifs produced by the brand was less popular with its customers, in addition to the limited innovation in products made into ready-to-wear clothing, and the absence of a strategy to attract the attention of young women in DKI Jakarta as targets. markets. This research aims to create innovation in designing ready-to-wear clothing using Betawi batik with ondel- ondel motifs for the ELEMWE brand for young women in DKI Jakarta. The theory used in this research is the theory of material manipulation, namely engineering fabric using the theory of webbing in fabric. This research uses an exploratory qualitative method with the Hasso Plattner model design thinking approach which consists of empathize, define, ideate, prototype and test. The result is ready-to- wear clothing using Betawi batik with ondel-ondel motifs designed using a combined weaving technique from bright colored Betawi batik cloth such as orange, yellow, green and turquoise for young women aged 21 - 25 years in DKI Jakarta with a combination of plain linen cloth. So it can be concluded that the ondel-ondel motif batik cloth which is considered less attractive can be made into unique clothing and has sales value by combining woven techniques and plain linen fabric in clothing.
Keywords: weaving techniques, Betawi batik, ready-to-wear clothing, ELEMWE brand

Penelitian ini dilatarbelakangi dari observasi terhadap Brand ELEMWE dimana kain batik Betawi motif ondel-ondel yang dihasilkan brand tersebut kurang diminati para pelanggannya, disamping itu keterbatasan inovasi pada produk menjadi busana siap pakai, serta belum adanya strategi untuk menarik perhatian wanita muda di DKI Jakarta sebagai target market. Penelitian ini bertujuan untuk membuat inovasi dalam perancangan busana siap pakai menggunakan batik Betawi motif ondel-ondel bagi brand ELEMWE untuk wanita muda di DKI Jakarta. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori manipulasi bahan yaitu merekayasa kain dengan menggunakan teori anyaman pada kain. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif eksplorasi dengan pendekatan design thinking model Hasso Plattner yang terdiri dari emphatize, define, ideate, prototype dan test. Hasilnya busana siap pakai menggunakan batik Betawi motif ondel-ondel dirancang dengan menggunakan teknik anyaman gabungan dari kain batik Betawi berwarna terang seperti oranye, kuning, hijau dan tosca bagi wanita muda berumur 21-25 tahun di DKI Jakarta dengan kombinasi kain linen polos. Maka dapat disimpulkan bahwa kain batik motif ondel-ondel yang dianggap kurang menarik dapat dijadikan busana yang unik dan memiliki nilai jual dengan mengkombinasikan teknik anyaman dan kain linen polos pada busana.
Kata kunci: teknik anyaman, batik Betawi, busana siap pakai, brand ELEMWE

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: Dosen Pembimbing I :Rachmawaty,S.Pd., M.Ds. ; Dosen pembimbing II :Iwan amir S.Pd., M.M.
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: teknik anyaman, batik Betawi, busana siap pakai, brand ELEMWE, weaving techniques, Betawi batik, ready-to-wear clothing, ELEMWE brand
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Desain Mode
Depositing User: Lucky Tessya Lastiar
Date Deposited: 21 Aug 2024 07:56
Last Modified: 21 Aug 2024 07:56
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/9324

Actions (login required)

View Item
View Item