Zahrotul Ummah, Pramita (2022) PEMBUATAN APLIKASI SEBAGAI MEDIA BELAJAR MEMBACA UNTUK ANAK USIA 3 – 6 TAHUN. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.
Preliminary_19012105.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.
Download (1MB)
Abstract
This final project is motivated by problems in learning to read at PAUD Dahlia. For this reason, the formulation of the problem raised is "How to make a media application for learning to read for children aged 3-6 years?' This is done by using observation, literature study and interview techniques. The application "Learning to Read Children" is made in three stages, namely pre-production, production and post-production. In the pre-production stage, the designer performs four work steps, which include (1) Object Research, (2) Information Gathering, (3) Production Planning, (4) Concept Development. Furthermore, at the production stage, the author performs three steps of work, which include (1) Entering information, (2) Making User Interface Designs, (3) Making User Prototypes, (4) Creating interactive video content, (5) Making Application Programs, (6) Export Application. And the last stage is the post-production stage, the author does 2 steps of work, namely (1) Trial and (2) Publish Application. Through these three stages, as the designer of the work, the author has succeeded in making the application "Learning to Read Children" which can be used as a medium of learning at PAUD Dahlia.
Tugas akhir ini dilatarbelakangi adanya permasalahan pada pembelajaran membaca di PAUD Dahlia. Untuk itu, rumusan masalah yang diangkat adalah “Bagaimana membuat aplikasi media belajar membaca untuk anak usia 3 – 6 tahun?’ Ini dilakukan dengan teknik observasi, studi pustaka dan wawancara. Aplikasi “Belajar Membaca Anak” dibuat melalui tiga tahap, yaitu praproduksi, produksi dan pascaproduksi. Pada tahap praproduksi, perancang melakukan empat langkah pekerjaan, yang mencakup (1) Riset Objek, (2) Pengumpulan Informasi, (3) Merencanakan Produksi, (4) Pembuatan Konsep. Selanjutnya, pada tahap produksi, penulis melakukan tiga langkah pekerjaan, yang mencakup (1) Memasukkan informasi, (2) Pembuatan Desain User Interface, (3) Pembuatan Prototype User, (4) Pembuatan konten video interaktif, (5) Pembuatan Program Aplikasi, (6) Export Aplikasi. Dan tahap terakhir ialah tahap pascaproduksi, penulis melakukan 2 langkah pekerjaan, yaitu (1) Uji Coba dan (2) Publish Aplikasi. Melalui ketiga tahapan tersebut, sebagai perancang karya, penulis telah berhasil membuat aplikasi “Belajar Membaca Anak” yang dapat digunakan sebagai media pembelajaran di PAUD Dahlia.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | Rudy Cahyadi, S.Si., M.T. Yudha Pradana, S.Pd., M.Pd. |
Uncontrolled Keywords: | Learning to read, Apps, Interactive media Pembelajaran membaca, Aplikasi, Media interaktif |
Subjects: | T Technology > T Technology (General) |
Divisions: | Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia |
Depositing User: | Pramita Zahrotul Ummah |
Date Deposited: | 08 Sep 2022 01:24 |
Last Modified: | 08 Sep 2022 01:24 |
URI: | http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/939 |