PERANCANGAN DESAIN VISUAL MEDIA SOSIAL‬ INSTAGRAM @KECAMBAH.ID SEBAGAI MEDIA PROMOSI‬ BULAN FEBRUARI 2024

Safitri, Mutiara (2024) PERANCANGAN DESAIN VISUAL MEDIA SOSIAL‬ INSTAGRAM @KECAMBAH.ID SEBAGAI MEDIA PROMOSI‬ BULAN FEBRUARI 2024. Diploma thesis, Politektik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN DESAIN VISUAL MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @KECAMBAH.ID SEBAGAI MEDIA PROMOSI BULAN FEBRUARI 2024] Text (PERANCANGAN DESAIN VISUAL MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @KECAMBAH.ID SEBAGAI MEDIA PROMOSI BULAN FEBRUARI 2024)
REPOSITORY.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (759kB)

Abstract

Visual‬‭ design‬‭ is‬‭ important‬‭ to‬‭ attract‬‭ audiences‬‭ on‬‭ social‬‭ media,‬‭ but‬‭ it‬‭ is‬‭ still‬ rarely‬‭ used‬‭ by‬‭ many‬‭ brands.‬‭ The‬‭ problem‬‭ with‬‭ Kecambah.id‬‭ is‬‭ that‬‭ there‬‭ are‬‭ no‬ promotional‬‭ activities‬‭ on‬‭ Instagram‬‭ that‬‭ are‬‭ visualized‬‭ through‬‭ visual‬‭ design‬‭ and‬ are‬‭ not‬‭ widely‬‭ known.‬‭ The‬‭ process‬‭ of‬‭ designing‬‭ Kecambah.id‬‭ visual‬‭ design‬ includes‬‭ STP‬‭ analysis,‬‭ SWOT,‬‭ pre-production‬‭ design‬‭ process,‬‭ design‬‭ production,‬ post-production‬‭ design‬‭ resulting‬‭ in‬‭ a‬‭ visual‬‭ design‬‭ that‬‭ applies‬‭ or‬‭ applies‬‭ the‬ AISAS‬‭ model‬‭ and‬‭ design‬‭ elements.‬‭ The‬‭ design‬‭ principles‬‭ in‬‭ the‬‭ visual‬‭ design‬‭ of‬ Kecambah.id‬‭ and‬‭ SWOT‬‭ of‬‭ Kecambah.id‬‭ visual‬‭ design‬‭ are‬‭ compared‬‭ to‬‭ Jenaka‬ visual‬‭ design.‬‭ The‬‭ visual‬‭ design‬‭ of‬‭ Kecambah.id‬‭ contains‬‭ elements‬‭ of‬‭ promotional‬ activities,‬‭ namely‬‭ providing‬‭ information‬‭ and‬‭ persuading.‬‭ The‬‭ author‬‭ uses‬‭ data‬ collection‬‭ methods‬‭ in‬‭ the‬‭ form‬‭ of‬‭ literature‬‭ studies,‬‭ observations,‬‭online‬‭ data‬ searches‬‭ and‬‭ interviews.‬‭ The‬‭ author‬‭ as‬‭ a‬‭ graphic‬‭ designer‬‭ is‬‭ responsible‬‭ for‬‭ the‬ visual‬‭ design‬‭ of‬‭ the‬‭ content‬‭ uploaded‬‭ on‬‭ Instagram‬‭ Kecambah.id‬‭ in‬‭ February‬ 2024.‬‭ The‬‭ results‬‭ of‬‭ the‬‭ visual‬‭ design‬‭ planning‬‭ of‬‭ Kecambah.id‬‭ have‬‭ a‬‭ good‬ design‬‭ and‬‭ visual‬‭ design‬‭ and‬‭ the‬‭ new‬‭ Instagram‬‭ account‬‭ Kecambah.id‬‭ also‬‭ has‬ an engagement rate of 33.24% and a total of 107 followers.‬

Keywords:‬‭ Promotional Media, Design Visual, Instagram,‬‭ Kecambah.id‬

Desain visual penting untuk menarik audiens di media sosial, namun masih jarang digunakan banyak brand. Masalah dari Kecambah.id yaitu, belum ada aktivitas promosi di Instagram yang divisualisasikan melalui desain visual dan belum banyak dikenal. Proses perancangan desain visual Kecambah.id meliputi analisis STP, SWOT, proses pra-produksi desain, produksi desain, pasca produksi desain dihasilkan desain visual yang menerapkan atau mengaplikasikan model AISAS dan elemen desain. Prinsip-prinsip desain pada desain visual Kecambah.id dan SWOT desain visual Kecambah.id dikomparasikan desain visual Jenaka. Desain visual Kecambah.id mengandung unsur aktivitas promosi yaitu memberikan informasi dan membujuk. Penulis menggunakan metode pengumpulan data berupa studi pustaka, observasi, penelusuran data secara online dan wawancara. Penulis sebagai desain grafis bertanggung jawab terkait desain visual dari konten yang diunggah dalam Instagram Kecambah.id pada bulan Februari 2024. Hasil dari perancangan desain visual Kecambah.id telah memiliki rancangan dan desain visual yang baik dan akun baru Instagram Kecambah.id juga memiliki angka
engagement rate sebesar 33,24% dan jumlah pengikut sebanyak 107.

Media Promosi, Desain Visual, Instagram,‬‭ Kecambah

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Dr. Tipri Rose Kartika., MM. ; 2. Khoirun Nisa, S.Pd., M.Si.
Uncontrolled Keywords: Media Promosi, Desain Visual, Instagram, Kecambah, Promotional Media, Design Visual, Instagram,‬‭ Kecambah.id‬
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB2300 Higher Education
N Fine Arts > N Visual arts (General) For photography, see TR
N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Penerbitan > Prodi Periklanan
Depositing User: Mutiara Safitri
Date Deposited: 29 Aug 2024 07:07
Last Modified: 29 Aug 2024 07:07
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/9391

Actions (login required)

View Item
View Item