PERANCANGAN USER EXPERIENCE DALAM MENGEMBANGKAN GAME 2D “ KEEPING UP : THE JOURNEY” DENGAN USER CENTERED

Maulana, Rafi (2024) PERANCANGAN USER EXPERIENCE DALAM MENGEMBANGKAN GAME 2D “ KEEPING UP : THE JOURNEY” DENGAN USER CENTERED. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN USER EXPERIENCE DALAM MENGEMBANGKAN GAME 2D “ KEEPING UP : THE JOURNEY” DENGAN USER CENTERED] Text (PERANCANGAN USER EXPERIENCE DALAM MENGEMBANGKAN GAME 2D “ KEEPING UP : THE JOURNEY” DENGAN USER CENTERED)
Preliminary_20210071.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

The rapid development of the gaming industry in the digital era has made User Experience (UX) design a crucial element in creating a successful game. This study focuses on designing UX to develop a 2D game titled "Keeping Up: The Journey" with a user-centered approach. The Game Development Life Cycle (GDLC) method was use to ensure that each development phase align with the designed Game Design Document. This research emphasizes the importance of understanding player preferences and needs to enhance the quality of the game. The findings indicate that a user-centered approach can significantly improve player satisfaction and engagement. Implementing appealing UX elements that meet player expectations in the game "Keeping Up: The Journey" creates an immersive playing experience, motivating players to engage further in the intriguing and satisfying virtual journey. This study is expected to contribute to game developers in designing better User Experience, relevant to player preference, and to strengthen the appeal of 2D games in a competitive market.

Perkembangan industri game yang pesat dalam era digital menjadikan perancangan User Experience (UX) sebagai elemen penting dalam menciptakan game yang sukses. Penelitian ini berfokus pada perancangan UX dalam pengembangan game 2D berjudul "Keeping Up: The Journey" dengan pendekatan berpusat pada pengguna (user-centered). Metode Game Development Life Cycle (GDLC) digunakan untuk memastikan setiap tahap pengembangan berjalan sesuai dengan Game Design Document yang telah dirancang. Penelitian ini menekankan pentingnya memahami preferensi dan kebutuhan pemain untuk meningkatkan kualitas permainan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendekatan berpusat pada pengguna dapat secara signifikan meningkatkan kepuasan dan keterlibatan pemain. Implementasi elemen UX yang menarik dan sesuai dengan ekspektasi pemain dalam game "Keeping Up: The Journey" menciptakan pengalaman bermain yang mendalam, memotivasi pemain untuk terlibat lebih jauh dalam perjalanan virtual yang menarik dan memuaskan. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi bagi pengembang game dalam merancang UX yang lebih baik, relevan dengan preferensi pemain, serta memperkuat daya tarik game 2D di pasar yang kompetitif.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Ibu Yuyun Khairunisa, S.Si., M.Kom. 2. Muh. Sakir, S.Pd., M.T.
Uncontrolled Keywords: User Experience, Game 2D, User Centered, Game Development Life Cycle (GDLC).
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NX Arts in general
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Rafi Maulana
Date Deposited: 23 Aug 2024 08:25
Last Modified: 23 Aug 2024 08:25
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/9635

Actions (login required)

View Item
View Item