RANCANGAN DAN IMPLEMENTASI GAYA SENI KARTUN 2D DENGAN PEMANFAATAN GAMBAR RASTER PADA GAME “KEEPING UP : THE JOURNEY”

Adam, Raihan (2024) RANCANGAN DAN IMPLEMENTASI GAYA SENI KARTUN 2D DENGAN PEMANFAATAN GAMBAR RASTER PADA GAME “KEEPING UP : THE JOURNEY”. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of RANCANGAN DAN IMPLEMENTASI GAYA SENI KARTUN 2D  DENGAN PEMANFAATAN GAMBAR RASTER PADA GAME “KEEPING UP : THE JOURNEY”] Text (RANCANGAN DAN IMPLEMENTASI GAYA SENI KARTUN 2D DENGAN PEMANFAATAN GAMBAR RASTER PADA GAME “KEEPING UP : THE JOURNEY”)
Preliminary_20210072.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

This study focuses on the design and implementation of a 2D cartoon art style utilizing raster images in the game "Keeping Up: The Journey." Video games have evolved into a significant art form in modern culture, where art style plays a crucial role in the success and appeal of a game. Through the design thinking methodology, this study applies the stages of empathy, definition, ideation, prototyping, and testing to create innovative and consistent visual assets that align with the game's narrative. The creation process includes initial sketches, digital image conversion, coloring, and detail adjustments, leveraging the flexibility of raster images for revisions and quality enhancements. The final outcome of this research is visual assets that harmoniously support gameplay and narrative, creating an immersive and engaging game world. This study contributes to the development of video games, particularly in the areas of art and visual design, and offers a profound and emotional gaming experience for players. The anticipated benefits of this research include enhancing the university's reputation as an institution that supports innovation in gaming, providing insights for developers and researchers, and improving the gaming experience for players.

Penelitian ini berfokus pada perancangan dan implementasi gaya seni kartun 2D dengan pemanfaatan gambar raster dalam game "Keeping Up: The Journey". Video game telah berkembang menjadi salah satu bentuk seni yang signifikan dalam budaya modern, di mana art style memainkan peran penting dalam kesuksesan dan daya tarik sebuah game. Melalui metode design thinking, penelitian ini mengaplikasikan tahapan empati, definisi, ideasi, prototipe, dan pengujian untuk menciptakan aset visual yang inovatif dan konsisten dengan narasi game. Proses pembuatan meliputi sketsa awal, digitalisasi gambar, pewarnaan, dan penyesuaian detail, memanfaatkan fleksibilitas gambar raster untuk revisi dan peningkatan kualitas. Hasil akhir dari penelitian ini adalah aset visual yang mendukung gameplay dan narasi secara harmonis, menciptakan dunia game yang imersif dan menarik. Penelitian ini memberikan kontribusi bagi pengembangan video game, khususnya dalam aspek seni dan desain visual, serta menawarkan pengalaman bermain yang mendalam dan emosional bagi pemain. Manfaat yang diharapkan dari penelitian ini termasuk peningkatan reputasi kampus sebagai institusi yang mendukung inovasi di bidang game, memberikan wawasan bagi pengembang dan peneliti, serta meningkatkan pengalaman bermain bagi pemain.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Yuyun Khairunisa, M.Kom. 2. Eka Desy Asgawanti, S.S., M.Pd.
Uncontrolled Keywords: Keyword : Video game, Art style, Design Thinking. Kata Kunci : Video Game, Gaya Seni, Design Thinking.
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NX Arts in general
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Permainan
Depositing User: Raihan Adam
Date Deposited: 26 Aug 2024 04:32
Last Modified: 26 Aug 2024 04:32
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/9645

Actions (login required)

View Item
View Item