PERANCANGAN GAME EDUKASI “ECORIVER RESCUE” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENYELAMATAN SUNGAI DARI LIMBAH SAMPAH

Auwaliyah, Fatimah Fitriyah (2024) PERANCANGAN GAME EDUKASI “ECORIVER RESCUE” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENYELAMATAN SUNGAI DARI LIMBAH SAMPAH. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PERANCANGAN GAME EDUKASI “ECORIVER RESCUE”  SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENYELAMATAN SUNGAI DARI LIMBAH SAMPAH] Text (PERANCANGAN GAME EDUKASI “ECORIVER RESCUE” SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENYELAMATAN SUNGAI DARI LIMBAH SAMPAH)
laporan_removed.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)

Abstract

This study designed and tested an educational Android game application called "EcoRiver Rescue" using Unity 2D for early childhood students at TK RA Al-Falah, focusing on teaching river conservation from waste pollution. The research employed a mixed-method approach, combining qualitative interviews and observations with quantitative analysis of questionnaire data from students and teachers. The results indicated that the application effectively enhances children's understanding of the importance of maintaining river cleanliness and environmental issues. Questionnaire evaluations showed high satisfaction levels and the application's effectiveness in supporting educational learning. The study's contribution lies in developing environmental education through technology, fostering early environmental awareness, and providing a foundation for future development of similar educational games. This application serves as an important reference for developers, teachers, and parents in integrating technology into children's education for more interactive learning experiences.

Penelitian ini merancang dan menguji aplikasi game edukasi berbasis Android bernama "EcoRiver Rescue" menggunakan Unity untuk anak usia dini di TK RA Al-Falah, dengan fokus pada pembelajaran penyelamatan sungai dari limbah. Metode penelitian menggabungkan pendekatan kualitatif melalui wawancara dan observasi serta pendekatan kuantitatif dengan analisis dokumen hasil kuesioner dari siswa dan guru. Hasilnya menunjukkan bahwa aplikasi efektif meningkatkan pemahaman anak-anak tentang pentingnya menjaga kebersihan sungai dan masalah lingkungan. Evaluasi kuesioner menunjukkan tingkat kepuasan tinggi dan efektivitas aplikasi dalam mendukung pembelajaran edukatif. Kontribusi penelitian ini adalah pada pengembangan pendidikan lingkungan melalui teknologi, membangun kesadaran lingkungan sejak dini, dan memberikan dasar bagi pengembangan game edukasi serupa di masa depan. Aplikasi ini menjadi referensi penting bagi pengembang, guru, dan orang tua dalam mengintegrasikan teknologi dalam pendidikan anak-anak untuk pembelajaran interaktif.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Yeni Nurhasanah, S.Pd.,M.T, 2. Prily Fitria Aziz,S. Kom., M.Kom,
Uncontrolled Keywords: Keywords: Educational game, Game 2D, preschool, river rescue. Kata Kunci: Game edukasi, Game 2D, PAUD, Penyelamatan sungai.
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NX Arts in general
T Technology > T Technology (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Desain > Prodi Teknologi Rekayasa Multimedia
Depositing User: FATIMAH FITRIYAH AUWALIYAH
Date Deposited: 26 Aug 2024 03:47
Last Modified: 26 Aug 2024 03:47
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/9719

Actions (login required)

View Item
View Item