PENULISAN KREATIF NASKAH BUKU JOURNALING “SERENITY” DENGAN TEMA SELF IMPROVEMENT.

Fadila Idriana, Rara (2023) PENULISAN KREATIF NASKAH BUKU JOURNALING “SERENITY” DENGAN TEMA SELF IMPROVEMENT. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.

[thumbnail of PENULISAN KREATIF NASKAH BUKU JOURNALING “SERENITY” DENGAN TEMA SELF IMPROVEMENT.] Text (PENULISAN KREATIF NASKAH BUKU JOURNALING “SERENITY” DENGAN TEMA SELF IMPROVEMENT.)
LAPORAN TA FINAL_RARA FADILA (PRELIM).pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (597kB)

Abstract

The journaling book “Serenity” is a daily diary that can be used to fill in daily activities by adding interactive page within it. This book is intended for teenagers aged 18-23 years old. The writing method used is based on the existing problem boundaries, the author formulates the research question as, “Is a journaling book with a self-improvement theme benefical for teenagers?” To address this, the author utilizes a literature review that refres to the theory of Wiliam Miler and Komaidi (2017). The writing method used is persuasive, interactive, and descriptive, with data collection methods through literature review, observation, and interviews. In the discucssion stage, the author outlines the process of creative writing, which consists of 5 stage: (1) Preparation, (2) Incubation, (3) Inspiration, (4) Writing, (5) Revision. In the preparation stage, the author starts searching for ideas and concepts. In the incubation stage, the author carefully considers which ideas will be used. In the inspiration stage, the author is ready to give birth to ideas that can no longer be postponed. In the writing stage, the author is prepared to transfer inspiration into written form as envisioned. And finally, the revision stage involves the editor’s review and improvement. The end result of this manuscript is a journaling book with a self-improvement theme.

Keywords: Writing, Journaling, Self Improvement

Buku Journaling “Serenity” merupakan catatan harian yang dapat digunakan untuk mengisi kegiatan sehari-hari dengan menambahkan halaman interaktif di dalamnya. Buku ini ditujukan untuk remaja berusia 18-23 tahun. Berdasarkan batasan masalah yang ada, penulis menetapkan rumusan masalah yaitu, “Apakah buku journaling dengan tema self improvement bermanfaat bagi remaja?”2 Untuk itu penulis menggunakan tinjauan pustaka yang merujuk pada teori Wiliam Miller dan Komaidi (2017). Metode penulisan yang digunakan adalah persuasif, interaktif, dan deskriptif dengan metode pengumpulan data melalui studi pustaka, observasi, dan wawancara. Pada tahap pembahasan, penulis menjabarkan proses tahapan penulisan kreatif yang terdapat 5 tahap di dalamnya, yaitu (1) Persiapan,
(2) Inkubasi, (3) Inspirasi, (4) Penulisan, dan (5) Revisi. Pada tahap persiapan, penulis mulai mencari ide dan gagasan. Tahap inkubasi, penulis akan memikirkan matang-matang gagasan mana yang akan digunakan. Pada tahap inspirasi, penulis sudah siap melahirkan gagasan dan tidak dapat ditunda lagi. Pada tahap penulisan, penulis sudah siap memindahkan inspirasi ke dalam bentuk tulisan sesuai dengan yang dipikirkan. Dan terakhir revisi, tahap perbaikan oleh editor. Hasil akhir berupa buku journaling dengan tema self improvement.

Kata Kunci: Penulisan, Journaling, Self Improvement

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: 1. Dr. Benget Simamora., M.M. 2. 8. Refi Yuliana, S.Sos., M.Si.
Uncontrolled Keywords: Penulisan, Journaling, Self Improvement
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: Polimedia Jakarta > Jurusan Penerbitan > Prodi Penerbitan
Depositing User: Rara Fadila Idriana
Date Deposited: 08 Aug 2023 03:46
Last Modified: 08 Aug 2023 03:46
URI: http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/4641

Actions (login required)

View Item
View Item