Putri Salsabila, Nadia (2024) PERANCANGAN KONSEP KONTEN KREATIF UNTUK MENINGKATKAN ENGAGEMENT INSTAGRAM @inilah_com. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.
LAPORAN TUGAS AKHIR_NADIA PUTRI SALSABILA.pdf - Submitted Version
Available under License Creative Commons Attribution Share Alike.
Download (1MB)
Abstract
This final project aims to discuss the design of a creative content concept to enhance engagement on Instagram @inilah_com from December 2023 to April 2024. Identified issues include misunderstandings of information in content or news, leading to messages that do not align with objectives, and a lack of content variety due to a focus on political reporting, resulting in reduced audience interaction. To address these challenges, the AISAS (Attention, Interest, Search, Action, Share) and STP (Segmentation, Targeting, Positioning) models are applied in data collection to ensure the created content is relevant, suitable, and compelling to the audience. Content strategies involve leveraging Instagram features and monitoring viral trends to strengthen social media engagement. Overall, this project aims to tackle these issues through the application of these models, ensuring that the produced content is both engaging and informative. The expected outcome is an increase in interaction and public interest in the content presented, thereby positively impacting the performance of the Instagram platform @inilah_com.
Key Word: Social Media, Instagram, Engagement, STP, AISAS
Tugas akhir ini bertujuan untuk membahas perancangan konsep konten kreatif untuk meningkatkan engagement Instagram @inilah_com dari Desember 2023 hingga April 2024. Masalah yang diidentifikasi meliputi kesalahpahaman terhadap informasi pada konten atau berita yang mengakibatkan pesan yang tidak sesuai dengan tujuan, serta kurangnya variasi konten karena fokus pada pemberitaan politik, yang berdampak pada kurangnya interaksi dari audiens. Untuk mengatasi ini, diterapkan model AISAS (Attention, Interest, Search, Action, Share) dan STP (Segmentation, Targeting, Positioning) dalam pengumpulan data untuk memastikan konten yang dibuat relevan, sesuai dan menarik bagi audiens. Strategi konten mencakup pemanfaatan fitur-fitur Instagram dan pemantauan tren viral untuk memperkuat engagement media sosial. Secara keseluruhan, tugas akhir ini bertujuan untuk mengatasi permasalahan dengan penekanan pada penerapan model, sehingga konten yang dihasilkan tidak hanya menarik tetapi juga informatif. Hasil dari tugas akhir ini diharapkan dapat meningkatkan interaksi dan minat publik terhadap konten yang disajikan, serta memberikan kontribusi positif terhadap kinerja platform media sosial Instagram @inilah_com.
Kata Kunci: Media Sosial, Instagram, Engagement, STP, AISAS
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | 1. Dr. Tipri Rose Kartika, SE., M.M. 2. Omar Yusuf, M.M. |
Uncontrolled Keywords: | Media Sosial, Instagram, Engagement, STP, AISAS |
Subjects: | L Education > L Education (General) N Fine Arts > NX Arts in general |
Divisions: | Polimedia Jakarta > Jurusan Penerbitan > Prodi Periklanan |
Depositing User: | Nadia Putri Salsabila |
Date Deposited: | 21 Aug 2024 08:55 |
Last Modified: | 21 Aug 2024 08:55 |
URI: | http://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/8992 |