Maulana, Rafi (2024) PERANCANGAN USER EXPERIENCE DALAM MENGEMBANGKAN GAME 2D “ KEEPING UP : THE JOURNEY” DENGAN USER CENTERED. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.
![PERANCANGAN USER EXPERIENCE DALAM MENGEMBANGKAN GAME 2D “ KEEPING UP : THE JOURNEY” DENGAN USER CENTERED [thumbnail of PERANCANGAN USER EXPERIENCE DALAM MENGEMBANGKAN GAME 2D “ KEEPING UP : THE JOURNEY” DENGAN USER CENTERED]](https://repository.polimedia.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
RafiMaulana_20210071_LaporanTA-1-16.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.
Download (1MB)
Abstract
The rapid development of the gaming industry in the digital era has made User
Experience (UX) design a crucial element in creating a successful game. This study
focuses on designing UX to develop a 2D game titled "Keeping Up: The Journey"
with a user-centered approach. The Game Development Life Cycle (GDLC) method
was use to ensure that each development phase align with the designed Game
Design Document. This research emphasizes the importance of understanding
player preferences and needs to enhance the quality of the game. The findings
indicate that a user-centered approach can significantly improve player
satisfaction and engagement. Implementing appealing UX elements that meet
player expectations in the game "Keeping Up: The Journey" creates an immersive
playing experience, motivating players to engage further in the intriguing and
satisfying virtual journey. This study is expected to contribute to game developers
in designing better User Experience, relevant to player preference, and to
strengthen the appeal of 2D games in a competitive market.
Perkembangan industri game yang pesat dalam era digital menjadikan perancangan
User Experience (UX) sebagai elemen penting dalam menciptakan game yang
sukses. Penelitian ini berfokus pada perancangan UX dalam pengembangan game
2D berjudul "Keeping Up: The Journey" dengan pendekatan berpusat pada
pengguna (user-centered). Metode Game Development Life Cycle (GDLC)
digunakan untuk memastikan setiap tahap pengembangan berjalan sesuai dengan
Game Design Document yang telah dirancang. Penelitian ini menekankan
pentingnya memahami preferensi dan kebutuhan pemain untuk meningkatkan
kualitas permainan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendekatan berpusat pada
pengguna dapat secara signifikan meningkatkan kepuasan dan keterlibatan pemain.
Implementasi elemen UX yang menarik dan sesuai dengan ekspektasi pemain
dalam game "Keeping Up: The Journey" menciptakan pengalaman bermain yang
mendalam, memotivasi pemain untuk terlibat lebih jauh dalam perjalanan virtual
yang menarik dan memuaskan. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan
kontribusi bagi pengembang game dalam merancang UX yang lebih baik, relevan
dengan preferensi pemain, serta memperkuat daya tarik game 2D di pasar yang
kompetitif.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | - Ibu Yuyun Khairunisa, S.Si., M.Kom., (Pembimbing Pertama) - Bapak Muh. Sakir, S.Pd., M.T., (Pembimbing Kedua) |
Uncontrolled Keywords: | User Experience, Game 2D, User Centered, Game Development Life, Cycle (GDLC), User Experience, Game 2D, User Centered, Game Development LifeCycle (GDLC). |
Subjects: | 300 – Ilmu Sosial > 370 Pendidikan > 378 Pendidikan tinggi, unversitas 700 - Seni dan Rekreasi > 770 Seni fotografi, komputer, film, video > 776 Seni komputer (seni digital) |
Divisions: | Jurusan Desain > Program Studi Teknologi Permainan |
Depositing User: | Perpustakaan Polimedia |
Date Deposited: | 11 Feb 2025 04:18 |
Last Modified: | 11 Feb 2025 04:18 |
URI: | https://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/16 |