ARDHI, AL (2024) PENGEMBANGAN PERMAINAN 2D PLATFORM “KHALIFAH” BERBASIS WEB. Diploma thesis, Politeknik negeri media kreatif.
![PENGEMBANGAN PERMAINAN 2D PLATFORM “KHALIFAH” BERBASIS WEB [thumbnail of PENGEMBANGAN PERMAINAN 2D PLATFORM “KHALIFAH” BERBASIS WEB]](https://repository.polimedia.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
TA_alardhi_pengumpulan.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.
Download (1MB)
Abstract
The word khilafah in Arabic grammar is a verbal noun form that requires the
presence of a subject or active actor called khalifah. Therefore, the word Khilafah
refers to a series of actions performed by someone, namely the person called
Khalifah.Therefore, there is no khilafah without khalifah. From various game
publishers, there is still a lack of educational games themed on Islamic history,
especially about Khalifah. This is due to several factors that make Islamic history
educational games less attractive. Games are used as a medium to introduce the
history of caliphs in the era of the Prophet Muhammad. By using the Game
Development Life Cycle method which consists of initiation, pre-production,
production, testing, beta, and release stages. The results of beta testing with an
average of 90.9% succeeded in introducing the caliphs and their history through
the game " Khalifah ". The author can conclude that in the development of the
author acts as a game designer and focuses on loading the Game design document
"Khalifah" using the Game Development Life Cycle method successfully. because
based on the test data from the beta test, the average test result is 90.9%.
Key Word : Khalifah, Game Development Life Cycle, Game
ABSTRAK
Kata khilafah dalam tata bahasa Arab merupakan bentuk kata benda verbal yang
memerlukan kehadiran subjek atau pelaku aktif yang disebut khalifah. Oleh karena
itu, kata Khilafah mengacu pada serangkaian perbuatan yang dilakukan oleh
seseorang, yaitu orang yang disebut Khalifah.Oleh karena itu, tidak ada khilafah
tanpa khalifah. Dari berbagai publisher game, masih kurangnya game edukasi yang
bertemakan tentang sejarah Islam terutama tentang Khalifah. Hal ini disebabkan
oleh beberapa faktor yang menjadikan game edukasi sejarah Islam kurang diminati.
Game digunakan sebagai media untuk memperkenalkan tentang sejarah khalifah
dizaman Nabi Muhammad. Dengan menggunakan metode Game Development Life
Cycle yang terdiri dari tahap inisiasi, pra produksi, produksi, testing, beta, dan rilis.
Hasil pengujian beta testing dengan rata rata sebesar 90,9% berhasil mengenalkan
para khalifah dan berserta sejarahnya melalui game "Khalifah". Penulis Dapat
menyimpulkan bahwa didalam pengembangan penulis berperan sebagai game
Designer dan berfokus pada pemuatan Game design document “Khalifah”
menggunakan metode Game Development Life Cycle berhasil. karena Berdasarkan
data hasil pengujian dari beta test mendapatkan hasil pengujian rata-rata sebesar
90.9%.
Kata Kunci : Khalifah, Game Development Life Cycle, Game
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | Dipl.-ing Deddy Stevano H. T, M.Si(Han),Refi Yuliana, S.Sos., M.Si, Pembimbing II |
Uncontrolled Keywords: | Khalifah, Game Development Life Cycle, Game |
Subjects: | 300 – Ilmu Sosial > 370 Pendidikan > 378 Pendidikan tinggi, unversitas |
Divisions: | Jurusan Desain > Program Studi Teknologi Permainan |
Depositing User: | Perpustakaan Polimedia |
Date Deposited: | 17 Feb 2025 04:48 |
Last Modified: | 17 Feb 2025 04:48 |
URI: | https://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/184 |