ZAHRA SYAHRANIE, RENDITA (2025) PERANCANGAN VIRTUAL REALITY “TERRACORE” UNTUK PEMBELAJARAN LAPISAN BUMI DENGAN METODE ANALYSIS DESIGN DEVELOPMENT IMPLEMENTATION EVALUATION. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif Jakarta.
![PERANCANGAN VIRTUAL REALITY “TERRACORE” UNTUK PEMBELAJARAN LAPISAN BUMI DENGAN METODE ANALYSIS DESIGN DEVELOPMENT IMPLEMENTATION EVALUATION [thumbnail of PERANCANGAN VIRTUAL REALITY “TERRACORE” UNTUK PEMBELAJARAN LAPISAN BUMI DENGAN METODE ANALYSIS DESIGN DEVELOPMENT IMPLEMENTATION EVALUATION]](https://repository.polimedia.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
LAPORAN TA-RENDITA ZAHRA SYAHRANIE.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.
Download (887kB)
Abstract
The advancement of technology in education has driven innovation in learning methods, particularly in geology subjects at the elementary school level. One of the topics that require deep visualization is the Earth’s layer structure, which is often difficult for students to understand due to its abstract nature. Traditional learning methods that rely solely on textbooks and two-dimensional illustrations are still ineffective in enhancing students' comprehension. Therefore, this study aims to design and develop an educational game based on Virtual Reality (VR) called “TerraCore” as an interactive learning medium for 6th-grade elementary school students. The development of this game employs the ADDIE method (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) to ensure its effectiveness in improving students' understanding. This game is designed to be accessible through Android-based devices and provides a virtual exploration experience of the Earth's structure in a more realistic three-dimensional format.
Perkembangan teknologi dalam dunia pendidikan telah mendorong inovasi dalam metode pembelajaran, khususnya dalam mata pelajaran geologi di Sekolah Dasar. Salah satu materi yang membutuhkan visualisasi mendalam adalah struktur lapisan bumi, yang sering kali sulit dipahami oleh siswa karena sifatnya yang abstrak. Metode pembelajaran konvensional yang hanya mengandalkan buku teks dan ilustrasi dua dimensi masih kurang efektif dalam meningkatkan pemahaman siswa. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk merancang dan mengembangkan game edukasi berbasis Virtual Reality (VR) bernama “TerraCore” sebagai media pembelajaran interaktif bagi siswa kelas 6 SD. Perancangan game ini menggunakan metode ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) untuk memastikan efektivitasnya dalam meningkatkan pemahaman siswa. Game ini dirancang untuk diakses melalui perangkat berbasis Android dan menyajikan pengalaman eksplorasi virtual terhadap struktur bumi dalam bentuk tiga dimensi yang lebih realistis.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | 1. Deni Kuswoyo, S.Kom., M.Kom selaku Dosen Pembimbing I. 2. Sanjaya Pinem, S.Kom., M.Sc., selaku Dosen Pembimbing II. |
Uncontrolled Keywords: | Keywords: Virtual Reality, Interactive Learning, Earth's Layers, ADDIE Method Kata kunci : Virtual Reality, Pembelajaran Interaktif, Lapisan Bumi, metode ADDIE |
Subjects: | 700 - Seni dan Rekreasi > 770 Seni fotografi, komputer, film, video > 776 Seni komputer (seni digital) |
Divisions: | Jurusan Desain > Program Studi Teknologi Rekayasa Multimedia |
Depositing User: | Rendita Zahra Syahranie |
Date Deposited: | 13 Aug 2025 03:49 |
Last Modified: | 13 Aug 2025 03:49 |
URI: | https://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/2400 |