Narendra Alinggana, Al Azriel (2025) PERAN AUDIOMAN DALAM MENERAPKAN TEKNIK MIKING UNTUK MENYEIMBANGKAN AUDIO DIALOG DAN AMBIENCE PADA PROGRAM LIVE "JUNIOR KARTING PRIX". Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.
![PERAN AUDIOMAN DALAM MENERAPKAN TEKNIK MIKING UNTUK MENYEIMBANGKAN AUDIO DIALOG DAN AMBIENCE PADA PROGRAM LIVE "JUNIOR KARTING PRIX" [thumbnail of PERAN AUDIOMAN DALAM MENERAPKAN TEKNIK MIKING UNTUK MENYEIMBANGKAN AUDIO DIALOG DAN AMBIENCE PADA PROGRAM LIVE "JUNIOR KARTING PRIX"]](https://repository.polimedia.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Preliminary TA Al Azriel Narendra A.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.
Download (2MB)
Abstract
ABSTRAK
This final project report discusses the role of the audioman in applying miking techniques to balance dialogue audio and ambience in a Live Reality Competition Show titled “Junior Karting Prix.” The author, Al Azriel Narendra Alinggana, served as the head of the audio department and was responsible for the entire audio management process, including pre-production, production, and post-production. In the pre-production phase, analysis was conducted on the theme and concept, the audio team was formed, technical equipment was determined, a floor plan was created, and music was developed under the direction of the Program Director. The production phase included equipment installation, sound checks, and the execution of live streaming. The post-production phase included evaluation, file backup, and equipment inspection. This final project aims to highlight the importance of the audioman's role in creating high-quality audio that supports the overall success of the program.
Keywords: Audioman, Live Reality Competition Show, Miking Technique
Laporan tugas akhir ini membahas peran audioman dalam menerapkan teknik miking untuk menyeimbangkan audio dialog dan ambience pada program Live Reality Competition Show yang berjudul “Junior Karting Prix”. Penulis, Al Azriel Narendra Alinggana, berperan sebagai kepala departemen audio dan bertanggung jawab atas keseluruhan pengelolaan audio, termasuk pra-produksi, produksi, dan pasca-produksi. Dalam pra-produksi, dilakukan analisis terhadap tema dan konsep, pembentukan tim audio, penentuan perlengkapan teknis, pembuatan floor plan audio, serta pengembangan musik dengan arahan dari Program Director. Produksi meliputi instalasi alat, sound check, dan pelaksanaan live streaming. Tahap pasca-produksi mencakup evaluasi, backup file, dan pengecekan alat.Laporan tugas akhir ini bertujuan untuk menunjukkan pentingnya peran audioman dalam menciptakan kualitas audio yang mendukung keberhasilan program Live "Junior Karting Prix".
Kata Kunci : Audioman, Program Live Reality Competition Show, Teknik Miking