Rizka Sakila, Nathasya (2025) Pengembangan Ciri Khas Motif Monogram Koleksi Nisya Butik Pada Busana Modest Wear. Diploma thesis, Politeknik Negeri Media Kreatif.
![Pengembangan Ciri Khas Motif Monogram Koleksi Nisya Butik Pada Busana Modest Wear [thumbnail of Pengembangan Ciri Khas Motif Monogram Koleksi Nisya Butik Pada Busana Modest Wear]](https://repository.polimedia.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
prelims ( cover sampai tabel lampiran).pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.
Download (4MB)
Abstract
Indonesia is striving to become the center of the world's Modest Wear, the Modest Wear trend continues to grow as a representation of modesty, modernity, and lifestyle sustainability. Nisya Butik as one of the local brands that focuses on digital printing-based Modest Wear fashion, still faces problems related to the lack of development of monogram motifs that have distinctive characteristics. This study aims to design a unique monogram motif for Nisya Butik to strengthen the brand identity in the Modest Wear market. The theory used includes the concept of monogram, brand visual identity, and fashion design elements. The method used is Design Thinking, which consists of five stages: empathize, define, ideate, prototype, and test. The result of this study is a monogram motif design that is integrated into Nisya Butik's Modest Wear fashion design, taking into account aesthetic values, unique identity, and consumer preferences. The conclusion of this study shows that the development of a unique monogram motif can increase the visual competitiveness of Nisya Butik products, while strengthening the brand character amidst the tight competition in the national Modest Wear fashion industry.
Indonesia tengah berupaya menjadi pusat Modest Wear dunia, Tren Modest Wear terus berkembang sebagai representasi kesopanan, modernitas, serta keberlanjutan gaya hidup. Nisya Butik sebagai salah satu brand lokal yang fokus pada busana Modest Wear berbasis digital printing, masih menghadapi permasalahan terkait belum adanya pengembangan motif monogram yang memiliki ciri khas. Penelitian ini bertujuan untuk merancang motif monogram yang khas bagi Nisya Butik guna memperkuat identitas merek dalam pasar Modest Wear. Teori yang digunakan mencakup konsep monogram, identitas visual brand, dan elemen desain fashion. Metode penelitian ini menggunakan Kualitatif eksploratif ddengan metode perancangan adalah Design Thinking, yang terdiri dari lima tahapan: empathize, define, ideate, prototype, dan test. Hasil dari penelitian ini adalah rancangan motif monogram yang terintegrasi dalam desain busana Modest Wear Nisya Butik, dengan mempertimbangkan nilai estetika, kekhasan identitas, serta preferensi konsumen. Kesimpulan dari penelitian ini menunjukkan bahwa pengembangan motif monogram yang khas dapat meningkatkan daya saing visual produk Nisya Butik, sekaligus memperkuat karakter brand di tengah ketatnya persaingan industri fashion Modest Wear nasional.
Item Type: | Thesis (Diploma) |
---|---|
Additional Information: | 1. Pingki Indrianti, M.Ds. Sebagai Dosen Pembimbing I 2. Mulyawati Ihsan S.Pd Sebagai Dosen Pembimbing II |
Uncontrolled Keywords: | Monogram Motifs, Modest Wear, Digital Printing, Nisya Butik |
Subjects: | 700 - Seni dan Rekreasi > 740 Seni grafis dan seni dekoratif > 746 Seni tekstil |
Divisions: | Jurusan Desain > Program Studi Desain Mode |
Depositing User: | Nathasya rizka sakila |
Date Deposited: | 25 Aug 2025 08:51 |
Last Modified: | 25 Aug 2025 08:51 |
URI: | https://repository.polimedia.ac.id/id/eprint/1500 |